DAGBOK KILIMANJARO 29. AUGUST 2015

GJENGENS OPPSUMMERING AV DEI SISTE DAGANE...

Rapport fra Zanzibar.
Tidlig i dag ble vi hentet og kjørt til flyplassen. Nå venter noen dager med sol, strand, god mat og drikke. Dette kan vi like. Livet nytes.
- Toril

Rapport fra tredje dag på safari:
Sykkeltur til bananplantasje og masailandsby. Etter frokost ble vi kjørt til ashi for å få oss sykler. Vi syklet i et par timer gjennom landsbyer, bananplantasje, lokalt ølbryggeri hvor de laget øl av bananer og et marked. Spennende å komme nært på lokalbefolkningen. Etterpå var det varm lunch før vi ble kjørt til en maisailandsby. Der fikk vi se hvordan de levde, besøke skolen, se hvordan husene deres var og danse med de. Alt i alt en ny og spennende dag med opplevelser.

Rapport fra andre dag på safari:
Ngorogoro er en Noah’s Ark Conservation Area. Det vil si et krater der mange dyrearter lever nede i et eget miljø. De eneste menneskene som har lov til å bo der er masaiene som har med seg kveg og geiter til vannet som ligger i bunnen.
I dag fikk vi, i tillegg til dyrene vi så i går, se neshorn, flodhest, hyene, hannløve, bavianer og bøffel. Nå har vi tilbrakt ettermiddagen ved bassenget. Det er grillings og safari-øl utover kvelden med den fantastiske gjengen.
Lalla shalama.
- Jacob

Rapport fra første dag fra safari:
Nå har andre del av ferien begynt. Vi dro med biler klø. 08.00 til Manyara, der vi hadde en fantastisk dag på safari.
Vi så over ti forskjellige dyrearter, som elefanter, løver, leopard, giraffer, sebra, gnu, gaseller, struts, vortesvin +++.
Etter dette kjørte vi til lodge Kudu hvor vi skal bo i to dager. Et vakkert sted. Nå skal vi kose oss, nyte, se og oppleve nye eventyr.
- Jacob

TORSDAG 10. SEPTEMBER

I går vart ein spektakulær safari avslutta og i dag reiste dei fleste vidare til Zanzibar. No ventar late dagar på dei fantastiske strendene der. Eg reknar med å få ei oppdatering og bilete frå safarien frå gjengen når dei har funne roen under strandparasollane...

MANDAG 7. SEPTEMBER

Jacob sendte meg i dag ein del bilete frå fjellturen. Ser ut som det var godt humør i gruppa...

(Foto: Jacob T. Carlsen)

SØNDAG 6. SEPTEMBER

Turen fortsetter med safari og Zanzibar, men Bjørn Sondre og Bjørn Terje (lillebjørn og storebjørn) reiser heim i morgon. Fekk følgande melding frå gjengen i kveld:

LØRDAG 5. SEPTEMBER

Hei!
Da har vi kommet oss i camp igjen etter en lang natt/dag. Vi startet mot Uhuru Peak ved midnatt.. Alle ved god mot.. Dessverre måtte 2 stk bryte ved ca 5300 moh. Resten av gjengen fortsatte mot toppen. Mange måtte nok i kjelleren, noen kanskje enda lengre ned. Men alle bortsett fra de 2 som brøyt kom seg opp til Uhuru Peak. Vi fikk se en fantastisk soloppgang. Og tok de obligatoriske bildene med kamera og smartphones. Og noen sefies!!
Turen ned gikk fort for de fleste. Alle ville hvile litt før vi gikk videre til siste camp!! Vi fikk lunsj kl 11 før vi tok fatt på en 3,5times tur nedover til Mwenga!! Her ble vi møtt med popcorn i messe teltet.
Er en happy og sliten gjeng som snart er klar for middag før siste natt i telt, for denne gang.....

Martin hilser til Beate, Henrik og William.

- Bjørn Sondre og Eva Marie

Kl. 10:50
På toppen!
Haavard ringte og kunne melde om eit fantastisk toppstøt der dei stod på toppen omtrent når sola kom opp over det afrikanske kontinentet! Bjørn Terje og Anne måtte snu før toppen, slik er det av og til på dette fjellet. Natta var perfekt, ingen vind og heilt stjerneklart. No er dei på veg vidare ned til Mweka camp der dei skal ha sin siste overnatting før dei er attende på hotellet i morgon ettermiddag. Der ventar det sannsynlegvis ein skikkeleg feiring av prestasjonen før safarien står for døra.

Kl. 09:40
Fekk akkurat ein melding frå ein av deltakarane om at dei var tilbake i leiren etter toppstøtet, men vedkommande skreiv ikkje om dei var på toppen eller ikkje... No ligg dei og søv i leiren og sannsynlegvis får eg ikkje kontakt med dei igjen før i kveld. Det blir spennande å høyre om dei var heilt opp :)

FREDAG 4. SEPTEMBER

Hei hei. Da er vi i kommet til Kosovo camp. Enda en fin dag med mye sol og litt skyer.. Turen i dag gikk rolig og fint. Stemningen er veldig bra, men folk begynner å bli mer fokusert på topp turen. Litt stillere i rekkene enn vanlig.. Nå sitter vi i campen og nyter ginger te og prøver å puster rolig. Middag kl 17, og så rett i seng. Blir vekt kl 23, og starter turen opp mot Uhuru Peak ved midnatt!! Alle er ved godt mot. Alle skal opp!!!
- Bjørn Sondre og Eva Marie

Gjengen ligg no i telta sine og det er garantert ikkje alle som får sove... spenninga og sitringa i kroppen er ikkje akkurat den beste sovemedisinen :) Kososvo camp ligg nesten 4900 moh. Leiren ligg bokstaveleg talt under stjernene, det er ikkje mange menneske i verda som er høgare oppe enn våre folk akkurat no. Dei siste dagane har dei gått frå den tjukkaste regnskogen til meir sparsommeleg buskvegetasjon, og rundt telta no er det berre stein og grus. Og i morgon tidleg går dei ved sida av nokon av dei gjernværande breene som ligg på toppen av Uhuru Peak, kanskje må dei også gå på nysnø før dei er på toppen - sjølv om fjellet ligg nesten på ekvator. Variasjon er altså eit mildt ord for å beskriva naturen på Kilimanjaro-turen. Dixon og hans gjeng av dedikerte og dyktige assistentguidar, bærarar, kokkar og servitørar har heile vegen sørga for at gjengen vår har det bra på fjellet. I natt følger assistentguidane og dei sterkaste bærarane med heilt til topps. Uten dei hadde me ikkje hatt ein sjanse til å nå toppen. Sjekk denne sida i morgon tidleg for siste nytt frå Afrikas høgaste fjell!
- Jarle

Slik ser det ut om få timar når gjengen vår nærmar seg toppen av Kilimanjaro, 5985 moh.
(Bilete frå ein tidlegare tur. Foto: Jarle Trå)

TORSDAG 3. SEPTEMBER

Heisann. Da ligger vi i teltene våre og slapper av etter en ny fin dag. Dagen startet med Breakfast Wall. En litt brattere start enn tidligere. Korte skritt og mye vann.. Flokken begynner å bli mer og mer samkjørte. Holder sammen og tar faste pauser. Turen i dag gikk litt opp og ned. Litt overskyet, men ikke noe nedbør.. Kom frem til campen, til en ny god varm lunsj. Kokken skuffer aldri. Varm suppe som forrett, kylling med potet chips og vannmelon til dessert.. Ligger nå til lading. Tåka er kommet til campen og det regner litt men det gjør ikke noe. Snart en liten gåtur for middag, for å kjenne litt på høyden. Vi koser oss!!

Da er tilbake i campen etter en liten luftetur. Alle er ved godt mot. Nå sitter vi å koser oss med middag!!

Mormor og Mimmi hilser til Sander og Jesper.

Anne og Eva hilser til alle hjemme og Hanne og Torbein

Haavard hilser til Felix og Nina. Nakupenda sana. Hele gruppen hilser også til Nina.

- B.S og Eva

ONSDAG 2. SEPTEMBER

Da er vi fremme i Baranko via Lava Tower.. Turen opp til Lava Tower var en lang, fin oppoverbakke. De fleste var i god form. På veien opp mot Lava Tower fikk vi haglvær og kaldt. Så det var godt med varm lunsj i messeteltet. Tross været gikk vi gutta opp på toppen av Lava Tower. Da vi kom ned hadde damene startet nedstigningen til campen. Vi tok dem raskt igjen, og gikk sammen ned til campen. En fin 9 timers dag. Vi begynner å kjenne at vi er på tur. Men fortsatt ved godt mot....

Pappa (BS) hilser til Betina og Preben..

- Martin og Sondre

TYSDAG 1. SEPTEMBER

Rapport fra Shira camp:

Turen i dag var en ny opplevelse på mange måter. Fra å gå fra regnskogen og opp til Shira hvor det nå er små busker over alt. Nydelig natur og flott utsikt. Like god stemning i gruppen, bare at det nå er litt mindre prat, litt mindre sang og litt mer fokus på å puste riktig, drikke rikelig, og pole pole. Noen har begynt å kjenne på kroppen at vi har kommet i høyden, men alle kom frem til campen og stemningen er god.

Hilsen Toril og Åshild

PS! Haavard hilser til Nina.

MANDAG 31. AUGUST

Jambo. Her har vi hatt en fin dag. Startet med yr ved porten, men ga seg underveis. Solen brøt igjennom like før camp. Vi så noen fugler men ellers lite dyr, jentene hevder å ha sett en svart panter. Formen for alle er god og vi er klare for neste dag. Det er god stemning i gruppa, og vi begynner å kjent med hverandre (damene er synkronisert...) og det synges sammen med guidene.
- Martin og Jacob

Klar til avreise... (Foto: Jeanette Hallan)

SØNDAG 30. AUGUST

Hei hei.

Vi har hatt en fantastisk hviledag før det braker løs i morgen. Vi startet dagen med deilig frokost før en liten brief ved bassenget hvor vi møttes den lokale guiden vår Dixon.

Vi dro inn til Moshi hvor vi spiste lunsj på det Haavard kaller Tanzanias beste restaurant IndoItalieno restaurant. Gruppen god og mett fikk en tur innom det lokale supermarkedet før vi satte kursen mot hotellet og nøt den afrikanske solen noe timer ved bassengkanten. Noen rakk til og med 1 time med masasje før vi møttes til middag og siste gjennomgang.
En litt spent gjeng er nå gått til rommet for å pakke.

Gleder oss masse! !!

- Jeanette, Anne og Eva

PS! Hilser til alle Hjemme

(Foto: Jeanette Hallan)

LØRDAG 29. AUGUST

Fantastisk gjeng! Bare fine mennesker. Alt og alle fremme og i seng etter en nydelig kyllingmiddag. Luksusdag i morgen. Vi er nesten overklare...
- Haavard

Alle kom vel fram til Moshi i kveld etter ein lang flytur. I morgon slappar dei av på hotellet og forbereder den store fjellturen som startar dagen etterpå. Dei kjem sikkert til å nyta livet ved bassenget og dei tar ein tur inn til Moshi for å oppleva det hektiske og yrande afrikanske landsbylivet.

KLAR TIL AVREISE!

Årets hausttur til Kilimanjaro er snart i gang! På lørdag drar dei til Tanzania for å utforska mange forskjellige sider av Afrika - ikkje berre verdas største frittståande fjell... Kilimanjaro skal bestigast via Machame-ruta, safarien går til Ngorongoro-krateret og Lake Manyara og dei fleste skal også nyta nokre dagar på stranda på Langilangi på Zanzibar etterpå.

Dette var eigentleg ein nesten fullteikna tur, men pga. ein del avmeldingar i siste liten er dei no 9 deltakarar. Martin, Bjørn Terje, Bjørn Sondre, Toril, Åshild, Jeanette, Jacob, Eva Marie og Anne Katrine er no klar for eit av sine livs store eventyr.

Turledar Haavard Gjerdset skal leda gjengen sammen med våre dyktige lokale guidar og bærarar leda av den svært erfarne hovedguiden Dixon Msenga.

På denne sida legg me ut oppdateringar frå turen etter kvart som dei nærmar seg toppen.

Følg også med på turbloggen til Toril og Åshild.

Les alt om dagsprogrammet og andre detaljar om turen her

Legg gjerne igjen ei helsing til deltakarane i gjesteboka

(Bilete frå tidlegare turar. Foto: Jarle Trå)