DAGBOK INKA TRAIL 27. MARS - 12. april 2015

Les Ågot og Ina og Tore sine fine bloggar frå turen.

MANDAG 13. APRIL

Nå er vi vel hjemme, men ettersom turen i jungelen var så spesiell, ville jeg bare skrive noen ord om den. Vi har vært litt i jungel de gangene vi har vært i Thailand, men det å bo så langt inne i jungelen i selveste Amazonas, var noe helt annet.

Vi ankom lodgen i regnskogen på ettermiddagen onsdag 8. april - på min 50-årsdag. Tror ikke det finnes bedre måte å feire en bursdag på. Må jo si at jeg først var så heldig å få frokost og gaver på sengen på hotellrommet i Cusco av mine to døtre + samboer - en nydelig start på dagen. Så kom min venninne Lidun med en presang til frokost nr. 2 som vi spiste sammen i hotellrestauranten. Det var jo en gave i seg selv at både hun og jentene mine samt samboeren min ble med på denne turen!

Vel, vel - etter en nydelig båttur oppover en sideelv til Amazonas-elven - og å ha fått bungalow eller rom, var det tid for "nattevandring" i jungelen kl. 18. Med buksene oppi sokkene, langermede jakker/skjorter og en god dose myggmiddel, gikk vi ut på de mørke jungelstiene med jungelguiden Victor. Tito har bodd i jungelen i flere år tidligere, så han var også med og kunne fortelle en del.

Victor gikk først og lyste med en sterk lykt for å se etter interessante jungeldyr og for å sørge for at vi ikke tråkket på slanger eller kom borti annet som kunne være ubehagelig. Vi hadde ikke gått lenge før han oppdaget en stor, svart og hårete tarantell. Den forsvant ned i hullet sitt da vi kom trampende, men Victor fikk den til å komme ut igjen - fascinerende å få se et slikt dyr der det faktisk bor!

Vi fikk med oss en rekke andre interessante insekter også - og vi hørte lyden av blant annet bambusrotte, ugle og brølape, men dem så vi ikke noe til. Derimot fikk vi nesten nærkontakt med en slange som lå og slappet av i en kveil på en grein som hang utover stien. Vi måtte bøye oss under greinen og slangen for å komme videre - noen syntes det var i tøffeste laget, men alle klarte seg fint. Spennende å oppleve en slange på denne måten.

Vi fikk servert en nydelig middag da vi kom tilbake - og jeg følte meg som en dronning der jeg satt på "tronstolen" de ansatte på lodgen hadde laget til meg. I tillegg fikk vi en imponerende bursdagskake til dessert - skikkelig herlig!

Morgenen etter stod vi opp grytidlig for å dra til et sted der det kanskje ville dukke opp papegøyer og andre fargerike fugler ved soloppgang. Vi ble fortalt at de ikke kunne garantere at vi ville se noe - det er ikke alltid fuglene dukker opp. Men - vi var heldige! Her kom det ene fugleslaget etter det andre flygende og satte seg i toppen av trærne rundt hytta vi var plassert i. Det var helt magisk å oppleve disse flotte fuglene der de forsiktig forsøkte å lande på bakken for å ta til seg litt av næringen der.

Etter fuglekikkingen, dro vi tilbake til lodgen for å spise frokost, og deretter var vi på en ny vandring i jungelen. Ikke fullt så mye dyreliv på dagtid, men imponerende trær og andre ville vekster. Etter lunsj dro vi med båt + et stykke til fots til en innsjø der vi fikk prøve oss på pirajafiske. Noen få var heldige og fikk piraja på kroken, så vi fikk sett hvordan denne omtalte fisken ser ut der den hører hjemme.

Utrolig flott å få oppleve regnskogen i Amazonas - og veldig kjekt å se at peruianerne er opptatt av å ta vare på den. Håper det gjelder andre steder i landet også!

Så vil jeg bare avslutte med å si tusen takk for turen til alle i vår gruppe - en skikkelig fin gjeng! Og også takk til Tito og Jarle for et glimrende opplegg! Dette anbefales på det varmeste!

Ågot :)

LØRDAG 11. APRIL

I går kom dei tilbake til Lima etter nokre dagar i regnskogen. I jungelen har dei fått oppleva det mangfaldige og fargerike fugle- og dyrelivet. Og ikkje minst trær og plantar, som også er heilt ulikt nokon annan stad i verda. Og lydane frå jungelen gløymer ein aldri - spesielt om kvelden og natta. Reknar med eg får ein kort rapport og kanskje bilete frå nokon av deltakarane enten før eller etter den lange flyturen heim som begynner no i ettermiddag.

Avskjedsmiddag med Tito i Lima

Nokre av dei brukte den siste formiddagen i Lima til ein sykkeltur med Tito. Tito driv, i tillegg til å leda mine turar, eit firma som tilbyr guida sykkelturar i Lima

ONSDAG 8. APRIL

Då er gjengen attende frå Inka Trail og Machu Picchu, og på full fart inn i jungelen. Alt har gått fint og dei gledar seg no til den aller siste delen av turen - opphaldet i regnskogen. Dei kom attende til Cusco i går kveld og måtte forbereda seg til tidleg avreise i dag, så eg har ikkje fått nokre bilete frå dei endå. Og i jungelen der dei er no er det verken straum, mobildekning eller vegar - dei er verkeleg langt utanfor sivilisasjonen fram til fredag. Men Tito sendte meg i dag nokre bilete frå omvisninga dei var på i Cusco på laurdag (sjå under, fredag 3. april).

FREDAG 3. APRIL

I går køyrte dei buss over den store Altiplano-sletta fram til Cusco, Inkaenes historiske hovudstad. I dag er det sightseeing og utforsking i den spennande byen. I morgon byrjar dei å gå sjølvaste Inka Trail fram til Machu Picchu. Fire dagar brukar dei på denne turen og det er ingen mobildekning undervegs. Det går derfor nokre dagar før eg får oppdatering frå gjengen etter Inka Trail og Machu Picchu, sannsynlegvis onsdag morgon. Sidan eg er ute og lever teltlivet eit par dagar no får eg ikkje lagt ut evt. bilete og oppdateringar som skulle komma ang. dagen i dag før på søndag kveld, så kikk gjerne innom då.

ONSDAG 1. APRIL

I går tok vi fly fra kysten og opp til Titicacasjøen som ligger på 3800 moh - noen av oss fikk kjenne litt på høydesyke, andre mer, mens noen ikke merka noe særlig til det.

Dagen i går ble veldig rolig, men i dag dro vi på en utflukt til Uros-øyene, flytende øyer ute på Titicacasjøen, bygget av siv. Fascinerende å få se hvordan de bygger disse øyene og hvordan de lever. Det er 85 slike øyer der ute, og barna går på skole der til og med ungdomstrinnet. De kan naturligvis ikke dyrke noe der, men lever av fangst og fiske - og den senere tid også turisme.

Utrolig vennlige, gjestfrie og blide mennesker. Noen av oss fikk prøve de fargerike klærne de bruker - skikkelig herlig!

Vi besøkte to av de flytende øyene - en tur hit anbefales!
- Ågot :)

Foto: Ågot

Så var vi klare for Titicacasjøen, og allerede ved avreise fra hotellet kom dagens første positive overraskelse - limousinservice på sykkel. Til tross for litt regn; vi er en glad gjeng som lett lar oss begeistre, så gaten kokte av fotograferende og kvitrende Jarle Tråere.
Dagens høydepunkt var allikevel Titicacasjøen og besøket på en av de flytende Uros-øyene. Uendelig vakker båttur over til øya, sola som naturligvis velsignet oss med sin tilstedeværelse og den kunnskapsrike lokale Osvaldo som delte historie og fakta og som attpåtil svarte på spørsmål - det siste gjaldt kun hvis vi husket navnet hans.
Uros øya vi besøkte var også imponerende. Øyas president demonstrerte hvordan de lager flytende øyer, hytter og båter av siv, hvordan øya ankres opp (de ville ikke risikere å våkne i Bolivia), mattradisjoner der fisk, fugl og siv var egen fangst mens poteter, korn etc var byttehandlet i Puno. Ekstra stolt var han over utviklingen av siv-båtene fra de tidligere, enkle til dagens Mercedes Benz-modeller. Skjønner at Thor Heyerdahl lot seg inspirere på sitt Uros-besøk. De tre kvinnene (usikker på om alle tilhørte El Presidente) demonstrerte håndarbeider og kledde oss opp i flotte uro-indianske plagg. Utrolig spennende å se så mye av en helt fremmed kultur på bare noen få timer, og imponerende at de lever på øyene i all slags vær, holder sine øyer ved like og skaffer seg både mat og inntekter. Det hyggeligste var allikevel å se hvor harmoniske og avslappede de voksne virket og barn som puslet rundt, spilte litt ball og var fornøyde med livet uten TV og wifi. Nesten så man ka la seg friste til en omskolering her - ny karriere som uro-indianer er jo egentlig en besnærende tanke...

Foto: Hanne

TYSDAG 31. MARS

Liten hilsen fra oss som nå er kommet til Andesfjellene. Dagen startet litt brutalt i Lima. Om det skyldes tidlig avreise til flyplassen eller en fantastisk hyggelig kveld på restaurant Saqra med free Pisco drinks i store melkeglass skal være usagt. Anyway, dette er en gjeng som ser positivt på livet og vips så var vi på 3800m i yrende Juliaca. Dette er en helt annerledes del av Peru enn det vi har sett til nå og en anelse "Inka-ish". Fargerike, skjønne, små kvinner som allerede på flyplassen flokket seg rundt oss med salgsvarer - minst like fargerike - votter, luer, sjal og du store alpakka. Langs veien ser vi dem bærende på alt fra småbarn til varer på ryggen, eller i salgsbodende sine, fargene og mønstrene vakrere enn vakrest. Langs veien til Puno, grønt og frodig med mengder av beitende husdyr. Dette er jo bilder som ikke er helt ukjent for oss nordmenn, men vi lot oss begeistre på turen over det flotte høylandet med de flotte i horisonten - og så er jo vinterkalde nordmenn litt underernærte på frodige, grønne egne, da.
Og så - endelig - første utsyn til den vidunderligste Titicacasjøen - foto, foto...

Nå har vi fått installert oss på hotellet, fått en god lunch, sett en søt parade med små rosa- og lyseblå-utkledde kanindrakt-pusebarn, ruslet en runde på markedet i Puno og prøver å følge alle gode råd for akklimatisering. Har også fått oppleve et voldsomt regnskyll - ifølge Tito "a male rain" - brutalt og kortvarig mens "the female variant" er langvarig, mildere, men langt mer irriterende. Thats how the Peruians see it...
Nå gleder vi oss til morgendagen og å få oppleve Titicacasjøen og indianerkulturen der "på ordentlig"

Foto: Hanne

Hi from Tito
This a very indeoendent group. Very nice people, active and experience travellers.
Even though 6 of them "lost" their baggage. They manage the way to survive, specialy laydies, they were looking almost like peruvian summer girls. They could find with a female local guide the last pair of shorts and t- shirts at the only shop it was in our way during the Lima sightseeing tour. It was our fist adventure in Lima and of course a big challenge for them. Shopping in 30 minutes for big shoppers :) Shops in Lima now are selling winter clothes..... mmmm, even bigger the challenge now.
The nice hotel in Paracas, the amazing days we had there, good food and wine make the 6 of them forget they were no "good quality" clothing with them.
What happened after was even more anegdotic. I think they become even happier when they heard from his leader that they would have enough time in Lima after Paracas for shoopping with the insurance money. And of course they all agree Alpaca clothing would be the most inportant items to buy. Very funny for me thinking about them going shopping, all of them wearing little shorts and flip flops, 35 degrees 5 pm super sunny, sweaty, in Lima Larcomar shooping mall. And they looking for alpaca coats, scarf, gloves and more :)
We are in Puno Every body feeling well and so exiting about everything.
- Tito

MANDAG 30. MARS

Flott avslutning på vårt besøk på sør-kysten av Peru med spektakulær flytur over Nazcalinjene. Gruppens tre tøffeste, eller kanskje de mest eventyrlystne (damer, selvfølgelig) tok av fra den lokale flyplassen i 12-seters propellfly. Turen var en flott opplevelse, imponerende linjer og figurer, hugget i forsteinet sand for mer enn 2000 år siden. Figurene var fantastisk flotte og kan sees fra verdensrommet - det siste rakk vi ikke å sjekke selv ?. Vi er ydmyke i vår beundring av de som laget dette; med enkle hjelpemidler, og med stor kunstnerisk sans. Enda et gullkantet minne fra Peru!

Foto: Elisabeth

SØNDAG 29. MARS

Vi visste ikke helt hva vi gikk til da vi satt i bussen på vei ut til en oase i ørkenen.
Vi ble plassert i noen store "biller" av noen biler - der setebeltet var som på berg-og-dalbane-vognene i en fornøyelsespark. Har du kjørt de heftigste berg-og-dalbanene, kan vi nå fortelle deg at de er ganske tamme og kjedelige i forhold til dette! - Dette var helt vilt, mye mer uforutsigbart - kanongøy, syntes jentene mine. Vi var alle temmelig shaky i beina de gangene bilen stoppet og vi fikk gå ut og ta bilder eller prøve oss på sandboard. Jeg var litt pingle og prøvde ikke første gang, men forsøkte heldigvis andre gang. Selv om det så bratt ut, gikk det ikke så fort. Veldig kjekt å ha prøvd :)
Så var det utrolig flott å få med solnedgangen i ørkenen og overblikket over oasen i skumringen, før vi dro hjemover igjen. En fantastisk dag!
- Ågot :)

Foto: Ågot

En innholdsrik dag! Først med speedbåt ut til Ballestasøyene med et yrende fugleliv, inkl traner og pingviner, og mengder med sjøløver. På kvelden en fantastisk morsom kjøretur i ørkenen med mange bratte og skumle opp- og nedoverbakker. Det ble mye skriking og latter! Nedover de bratte sanddynene på magen med sandboard var en ny opplevelse. Avsluttet med en flott solnedgang og et helt spesielt lys. Innimellom dette rakk vi noen timer på solsengen og ble lettere rødflammet. Så ble dagen avsluttet på hotellet med middag og velfortjent rødvin.
- Elisabeth

Første del av dagen vart brukt på ein båttur til Ballestasøyane, Perus svar på Galapagosøyane. Sjøløver, pingvinar og titusenvis av fuglar held til på dei utilgjengelege øyane som ligg ein halvtime med båt ut frå kysten.

LØRDAG 28. MARS

Bortsett frå nokre kolli med bagasje som vart forsinka til Lima, kom heldigvis gjengen vår seg greit gjennom snøkaoset som herja spesielt på Gardermoen i går. Dei vart møtt av turledaren Tito på flyplassen i Lima seint i går kveld, og sjølv om klokka ikkje var meir enn 19:15 lokalt, var den på det tidspunktet 01:15 i Norge, så den første kvelden var det viktig å legga seg tidleg slik at ein er utkvilt når turen starta for alvor i dag. Tito har akkurat sendt meg nokre bilete frå dagens sighseeing i Lima som pågår no. Seinare i dag køyrer dei buss nokre timar sørover kysten til hotellet i Paracas. Det blir basen dei neste to dagane.

KLAR FOR AVREISE

Ina Birgitte, Tore, Hanne, Elisabeth, Runar, Terje, Børre, Anne-Mari, Laila, Ågot, Odd Magne, Amalie, Karoline og Lidun er no klare for avreise til Peru for å realisera det store Sør-Amerika-eventyret. Dei skal blant anna gå Inka Trail, utforska Machu Picchu, besøka dei flytande øyane på Titicaca-sjøen, gå på oppdagingsferd i regnskogen, oppleva Nazca-ørkenen og dra på båttur rundt Ballestas-øyane. Min gode venn og samarbeidspartner Augusto Zavala (Tito) skal leda gjengen gjennom nokon av Sør-Amerikas største attraksjonar. Ingen av dei andre turane eg arrangerer er meir variert enn denne - både når det gjeld kultur og natur. Peru er kontrastanes land. Les alt om dagsprogrammet og andre detaljar om turen her.

Følg med på denne sida framover - me oppdaterer med få dagars mellomrom.

Legg gjerne igjen ei helsing til deltakarane i gjesteboka