DAGBOK KILIMANJARO 25. desember 2019

Ein ny Kilimanjaro-tur går over i historiebøkene, og gjengen er no på veg til Zanzibar - og nokre heim att til Noreg. Både fjellturen og safarien ga opplevelsar som me seint kjem til å gløyme. På safarien var hyeneflokken som fanga ein liten gasellekalv eit svært dramatisk høgdepunkt - kor brutalt og blodig det enn var. Heldigvis var det mange fine og "rolige" opplevelsar også, blant anna med hundrevis av elefantar - mange av dei bada og koste seg i ein liten dam - og løver som luska berre centimeter frå bilane våre.

Takk for turen alle saman - de var verkeleg moro å vera på tur med dykk. Håpar det blir ein ny tur på oss ein gong i framtida!

- Jarle

(Les dagboka frå turen under bileta)

Hamis korr 1

3.januar

Etter en lang dag på safari i går så vi igjen frem til selve rosinen i safaripølsa; nemlig Ngoro Ngoro. Dette har en gang vært en stor vulkan, kanskje større enn Kilimanjaro. For flere millioner år siden kollapset hele fjellet, og ble til det som er i dag. En enorm flat gresslette nesten uten trær i et krater, men med et av Afrikas mest dyretette områder. Her har ingen lov å bo og jakte og det er en nasjonalpark som er helt fantastisk overveldende.
Vi har sett så mange dyr, mange helt helt tett innpå bilene. Dyrene reagerer ikke lenger på safaribiler med turister, og vi får orkesterplass til alle sammen.
Men har man sett fem hundre gnu og sebra så har man på en måte sett dem alle, og mett av inntrykk fikk vi noen timer til å slappe av på lodgen.
Før middag fikk vi se en imponerende oppvisning av sang, dans og akrobatikk fra en lokal kulturgruppe.
Nå er det tidlig i seng, igjen, før en ny spennende dag i morgen!

- Ingun

2.januar

Dagen begynte tidlig med deilig frokost før vi pakket med oss bagasje for å ta tre dager på Safari.
Vi kjørte fra Aishi Hotel kl. 08 og var fremme ved "Farm of dreams Lodge" kl. 20.00. På veien plukket vi først opp resten av reisefølge som Bl.a har vært på tur i Arusha. Vidre stoppet vi innom det første kjøpesenteret vi har møtt på her nede. Der hamstret vi brus, potetgull og div. Snacks. Noen koste seg stort med Donut og Wienerbrød. Lykken var stor for matlysten de siste dagene har nok ikke vært helt på topp.
Underveis kjørte vi gjennom ulike landsbyer og det var fascinerende å komme inn i "Masai-land". Der går det unge gjetere med tradisjonell klesdrakt langs motorveien å passer på kyr og geiter.. kombinasjonen gjeterstav og mobil er et pussig syn. De fyker også forbi på motorsykler i sine flotte drakter. Her går gammel tradisjon hånd i hånd med det moderne Afrika.
Før vi kjørte inn i Tarangire Nadjonalpark, spiste vi en god lunchbox, men vi måtte passe godt på maten vår. Det var relativt frekke Fløyelsaper som voktet oss med argusøyne. Noen fikk til å med tett bekjentskap med Apene.
I Nasjonalparken ble vi fascinert av " Opp-ned-tre" eller på Zwahili, "Baobab-Tree".
Videre så vi Elefanter, Giraff og ulike Antiloper, Bavianer og "Timon" eller "Surikat" som det heter. vi så mange fargerike fugler.
Etter endt dag i parken Spiste vi en herlig middag før alle var klare for en god natts søvn før nye eventyr i morgen.

31.Desember

Nå er toppen nådd!! 10 startet kl 04 i dag morges. 2 helter måtte melde pass i løpet av dagen, og 8 stolte nådde toppen. Det har vært knalltøft! Kraftig vind nesten hele natten/ dagen, og iskaldt hele veien. Men for en tur, og for en utsikt!!! Vi kommer til å dele bilder og flere historier senere, hilsen fra Stella Point

30.desember

Siste dag før toppen!!! Dagen startet helt magisk, hvor tåken letnet og solen varmet godt. Med utsikt mot Mount Mehru på den ene siden og den ruvende toppen av Kilimanjaro på den andre siden nøt vi frokosten. Kokken lager supergod mat som blir supplert med spekeskinke, kaviar og tubeost hjemmefra.

Naturen på Kilimanjaro endrer seg hele tiden mens man går, men i dag har vi kommet så høyt at det er sand og steinlandskap. Sola har vært med oss nesten hele dagen, og flere har faktisk gått i shorts!

Vi går ekstremt sent, og de fantastiske guidene veksler mellom å rope "pole pole" - sakte sakte, og i neste øyeblikk synger, danser og motiverer oss fremover. Den ene guiden Simon venter barn når som helst, men må gå fjellet sammen med oss. Han roper stadig "one team, one dream, one dream one team!!" Når vi endelig er oppe på campene ordner de opp med telt, mat, toaletter og ikke minst drikke. Vi er så imponerte!

Stemningen i gruppa er veldig god, de aller fleste er i god form i dag. Praten går ganske tett, der vi løser kriminalmysterier og livets store spørsmål med sakte sakte fart mot toppen. I pausen disker kokken opp med frityrstekte berlinerbolleaktig boller med te som gir masse energi oppover bakkene.

Nå er vi på 4850 moh og spiser deilig lunsj som er fritert kylling, salat og potet. Etterpå pakker vi til nattens tur, og prøver å sovne tidlig. Nå er det bare få timer igjen!

- Ingun

29.DESEMBER

Etter en lang dag der flere av oss fikk merke utfordringene med høyden, våknet vi i dag tidlig til sol og varme. Hans Olav oppdager stadig nye skatter i bagen sin og det en takket være deg, Elin. Du er på mange måter med oss? Etter en deilig frokost og selvfølgelig bursdagssang for Hans Olav, var vi klare for dagens etappe. Vi har underveis på tur tullet litt at dette kunne passet som et «realityprogram» og stemt ut en som måtte forlate gruppa, nå er det en av deltagerne har blitt nødt til å forlate oss, men det er pga sykdom.

Dagens etappe begynte spektakulært opp «Breakfast wall». Det var reell klatring før vi nådde toppen.Videre krysset vi et høyt alpint platå, før turen gikk ned Karranga Valley(3960) og ankom Karranga Valley camp til lunsj. Vi fikk servert verdens deiligste kylling, pommes frittes og coleslaw.Nå blir det noen time hvile i camp før middag kl 1930.

Rundt vår lille trupp på 12, er det 48 mann som guider, motiverer, bærer utstyr, setter opp telt, lager mat, serverer og vasker opp. Britisk ekspedisjonsstil er ikke å forakte. Det kan definitive gå inn i kategorien «glamping». Vi er privilegerte som får oppleve dette. Stemningen er god i gruppa og vi begynner nå å forberede oss mentalt og praktisk til toppstøtet.

- Gunn Synøve

28.DESEMBER

Dag 3
Vi ble idag igjen vekket kl. 06:30 med kaffe og te i soveposen, og kl. 09:00 var alle klare for tidenes lengste etappe. Til og med Marlene stilte opp med fullt turutstyr etter bagen hennes hadde blitt gjenfunnet og fraktet opp fjellet kvelden i forveien. Dagens høyeste mål var varm lunsj i Lawa Tower Camp 4650 moh. Alle overlevde oppturen i motbakke og regn, og vi satt klare til lunsj med kun en besvimelse i bagasjen. Etter lunsj fikk vi på nært hold se et steinskred, før vi satte opp tempoet ned igjen. Målet med dagen var aklimatisering, derfor skulle vi gå 600 høydemeter ned igjen for å sove på 4000 moh.
Vi var tilbake i camp kl. 18 og de som orket spiste litt middag, mens resten sloknet i soveposen. Nå er vi alle klare for en rolig etappe i morgen!

27.DESEMBER

Dagen i dag startet klokka 06:30 med kaffe og te på senga, (i soveposen) før vi fikk vaskevann og såpe slik at vi kunne starte dagen velduftende og full av koffein.

Til frokost fikk vi et herremåltid bestående av både afrikansk og norsk havregrøt, speilegg, bacon, pannekaker og frukt.

Vi var pakket og klare klokka 09:00 og begynte turen med shorts og solkrem. I dag hadde vi kommet oss igjennom det meste av regnskogen og så mer og mer himmel og mindre og mindre trær jo lengre vi kom. Alle overlevde dagens etappe med fantastisk hjelp av guidene og bærerne våre. Vi kom frem til leiren klokka 14 og befinner oss nå på 3850 høydemeter i Shira camp. Her fikk vi en lunsj som utklasserte frokosten med både suppe, pasta, kylling, grønnsakspizza og berlineboller. Credz til være fantastiske kokker!

Etter lunsj tok de fleste en liten blund før vi tuslet en tur og poserte litt foran Kilimanjaro langt langt i bakgrunnen. Vi fikk et rått show med både sang og dans av alle hjelperne og guidene våre, pluss et lite innslag av irsk folkedans fra våre egne råspreke turkamerater. Nå venter vi spent på middag og er 110% sikre på at den igjen vil utklassere lunsjen.

Så blir det køya (soveposen) før en ny dag i morgen!

26.desember

Jambo! En spent og ivrig gjeng med nordmenn på startstreken av Machame gate i dag tidlig. Endelig er vi klare!

De siste ankom hotellet sent i går kveld, og en blanding av spenning og nervøsitet gjør ofte ikke det beste for søvnen. I tillegg fikk ikke Marlene sin ryggsekk fra flyet, men vi håper det ordner seg det neste døgnet.

Men FOR en dag vi har hatt! Vi har gått igjennom en utrolig vakker regnskog, oppover og oppover, i både regn, torden og solskinn. Plutselig åpner skogen seg, og planter og trær blir helt annerledes. Innimellom kommer det blide bærere forbi som hilser og små prater.

Nå er vi på Machame camp på 3000 moh, i dag har vi gått ca. 6 timer, og 1300 høydemeter. Det merkes faktisk allerede ganske godt på pusten og man tvinges til å bevege seg sakte. Flere av oss føler også på en mild hodepine og kvalme men vi satser på at apoteket til Jarle hjelper oss da.

Både lunsj og middag blir laget av kokken og servert av egne servitører som forøvrig også er bærere. Deilig mat!

En super start på turen og vi gleder oss til kaffe/te i soveposen i morgen tidlig.

ROMJUL PÅ KILIMANJARO

Langt sør på det Afrikanske kontinentet står det eit gigantisk fjell heilt åleine. Ein vulkan som ragar 5000 meter over landskapet rundt seg - og heile 5895 meter over havet. Det er kanskje det som skiller Kilimanjaro mest frå dei fleste andre fjell i verda - at det ikkje er ein del av ein fjellkjede. Planteliv og dyreliv er også heilt spesielt. Fjellet står nesten på ekvator så her er det regnskog heilt opp til 3000 moh.

1. juledag legg me i veg mot Tanzania. Nokon har allereie tjuvstarta med nokre dagar på Zanzibar. Birgitte, Kjetil, Rasmus, Teodor, Sunniva, Ingun, Nils Endre, Maja, Gunn Synøve, Malene, Pål og Hans Olav er klar for å ta fatt på eit av sitt livs store eventyr. Jorun, Inger og Jostein er også med, dei skal vera med på safarien og blant anna besøka skulen ved foten av Mount Meru der Jostein arbeidde midt på 70-talet.

Våre fantastiske lokale guidar, kokkar, servitørar og bærarar - med hovedguide Bryson i spissen - gjer ein kjempejobb for at me skal ha det så bra som mogeleg, og for at me skal nå toppen. På Kilimanjaro er det "engelsk ekspedisjonsstil" som gjeld, og det innebærer f.eks. at du blir vekka med ein kopp kaffi eller te mens du fortsatt ligg i soveposen i teltet.

Etter at Kilimanjaro forhåpentlegvis er besteget skal me på ein spektakulær safari i Tarangire, Ngorongoro og Lake Manyara og deretter avsluttar dei fleste med ei veke på eksotiske Zanzibar - og nokon blir der endå lenger...

På denne sida legg me ut oppdateringar frå turen stort sett kvar dag, i alle fall så lenge me er på fjellet på veg mot toppen. NB! Det kan vera vanskeleg å få dekning på fjellet så det er mogeleg at det blir nokre dagar utan oppdateringar, spesielt i starten av turen.

Les alt om dagsprogram og andre detaljar om turen her

Legg gjerne igjen ei helsing til deltakarane i gjesteboka.