DAGBOK KILIMANJARO 15. MARS 2023

23. MARS

Startet turen fra Camp Millenium etter frokost.  Gikk 2000 høydemeter ned til Mweka Gate hvor vi ble mottatt med kald øl og bobler etter en vellykket ekspedisjon. I morgen går turen videre til Zanzibar.  Vi gleder oss.

Kili Chikas

(Foto: Jarle Trå)

22.MARS

Jambo!

Dette er virkelig helt rått - vi nådde Uhuru Peak 5895 i sted og er overlykkelig! Det var beintøft til tider, mer for noen enn andre, så vi er ufattelig stolte over denne gruppen her.

Alle kom opp! Vi er lykkelige, stolte og  ganske så slitne.

Men virkelig - dette er ikke siste gang.
«Chili chicas» will be back - simply  the best!

21.MARS

Tirsdag

Vi sitter ved langbordet nå og kjenner vindkastene river i teltet.... Heltene våre (crewet) har løpt rundt og sikret alt for at vi skal være trygge.

Dagen i dag startet i motbakke, ironisk nok ;), og har vært tøff da vi startet på 4000 moh og sitter nå på 4900. Skal love at å gå fra toalett til spiserelt er veldig tungt og er vel 5-7 meter...*smilerleogblunkefjes.

Da vi var midtveis på turen ble vi jammen overrasket med varm drikke og hjemmelagde sukkerboller fra kokkene og servitørene og det ble faktisk veldig sentimentalt - tro det eller ei.

Alle har det bra og er utrolig spente på toppstøtet i morgen. Vi skal legge oss kl.18.00 i dag og starter kl.03.00. Nyter middagen nå med pannekaker og gryterett.

Dette blir såååååå rått!

Hakuna matata :D

Stoooor klem,

Kili Chicas

20.MARS

Mandag - Karanga Camp 4000 moh.

Etter en kald natt med frost våknet vi til sol og en spektakulær utsikt mot Breakfast Wall. Dette er en bratt fjellvegg på ca 250 hm som vi skulle opp på dagens etappe. Det ser tøft ut for de av oss med høydeskrekk, men da vi kom i gang gikk det veldig greit takket være Jarle og de hjelpsomme guidene. Vi er så imponerte og takknemlige over hele teamet her. De bærer alle våre bagger, telt, mat (vi får deilig fersk frukt, egg, kjøtt og mye godt) , og toaletter (!) på hodet eller nakken! Opp samme bratte vegg, og mye fortere enn oss. Vi merker alle høyden både på pusten og flere av oss har kjent på kvalme og hodepine, men det går heldigvis over.

Etter vi kom opp gikk vi gjennom et variert terreng, opp og ned daler på en fin sti. Vi så hvordan det hadde herjet en brann her i oktober. Nå har vi hatt både lunsj og middag i camp, tåka har lettet og vi nyter en fantastisk utsikt Iver Moshi som ligger 3000 meter under oss. Vi merker at spenningen stiger frem mot det nært forestående toppstøtet. Stemningen er god!

Kili Chicas

karanga

19.MARS

En liten oppdatering fra gårsdagen:

Vi ble underholdt av hele teamet med sang og dans, og vi gjengjeldte selvfølgelig dette med vår egen miks av,  Ja vi elsker , Mamma Mia og Optimist. Stor suksess og veldig gøy.

I dag, søndag:

På vei til Baranco camp, passerte vi 4650 moh, og ble der servert en fantastisk lunsj. Etterpå gikk vi ned gjennom en spennende dal, Barancodalen hvor vi så mengder av flotte Giant Sinissia. Disse vokser kun her ved Kilimanjaro, og bør googles.

Da vi kom til campen ble vi nok en gang servert digg popcorn og varm drikke fra verdens beste kjøkken team.

Nå gleder vi oss til en spennende dag i morgen. Akkurat nå sitter vi og nyter utsikten mot the Breakfast Wall og morgendagens etappe.

Alle hilser masse til venner og familie. Det går fint med alle sammen, og humøret er på topp.

Killi Chicas

18. MARS

Dag 2: Igår gikk vi fra Machame gate på ca 1800 m opp til Machame camp på ca 3000 m. Vi gikk gjennom en fin regnskog. Her overnattet vi og spiste en veldig god middag. Idag startet vi i stralende sol og gikk opp til Shira camp pa 3900 meter. Vi er alle i god form. Jarle og Bryson mener vi er den beste gruppen, både raske og stærke.

Alle hilser til Claudia, Marthe og familiene.

Hilsen Kili chicas

16. MARS

Vår første dag i Afrika har me brukt til "by-safari" i Moshi, shopping (det er kun damer på denne turen...) og informasjonsmøte ang. fjellturen som startar i morgon. Og på toppen av alt så viste fjellet seg frå si beste side på bussturen tilbake til hotellet. Fleire har kost seg i bassenget på hotellet, og no skal me snart ha ein betre middag. Me kosar oss og gledar oss til å starte på fjellet i morgon.

- Jarle

PÅ VEG TIL AFRIKAS TAK

Langt sør på det Afrikanske kontinentet står det ein vulkan som ragar heile 5895 meter over havet. Den står heilt åleine og tronar over savannen. Og det er kanskje det som skiller Kilimanjaro mest frå dei fleste andre fjell i verda - at det står heilt åleine og ikkje er ein del av ein fjellkjede. Planteliv og dyreliv er også heilt spesielt. Fjellet står nesten på ekvator så her er det regnskog heilt opp til 3000 moh.

På onsdag reiser eg saman med venninnene Nina, Elisabeth, Trude, Aashild, Cecilie, Viktoria og Mona til Tanzania for å prøva oss på eit av Seven Summits - dei høgaste fjella på kvart kontinent. Dette er altså ein privattur, og eg ledar den saman med min erfarne lokale guide Bryson og ein stor gjeng med assistentguidar, kokkar, servitørar og bærarar. Dei gjer ein kjempejobb for at me skal ha det så bra som mogeleg, og for at me skal nå toppen. På Kilimanjaro er det "engelsk ekspedisjonsstil" som gjeld, og det innebærer f.eks. at me blir vekka med ein kopp kaffi eller te mens me fortsatt ligg i soveposen i teltet...

Me startar fjellturen fredag 17. mars, og dersom alt går bra står me på toppen på formiddagen 22. mars. Etter fjellturen flyr gjengen til Zanzibar for å nyte kvite strender og azurblått hav.

På denne sida legg me ut oppdateringar frå turen stort sett kvar dag
NB! Det kan vera vanskeleg å få dekning på fjellet så det er mogeleg at det blir nokre dagar utan oppdateringar, spesielt i starten av turen.

Les alt om dagsprogram og andre detaljar om turen her

- Jarle

(Foto frå turen i september 2022 / Foto: Jarle Trå)