Dagbok Inka Trail 10. - 26. august 2013

SØNDAG 25. AUGUST

Hei. Da er vi tibake i Lima etter nesten 3 dager i Amazonas regnskog. Når vi ankom Puerto Maldonado med fly ble vi hentet med buss på flyplassen, før vi satte oss i elvebåten og ble kjørt oppover Tambota elven. Underveis fikk vi informasjon av vår lokale guide Enzo. Tambota Lodge var et fantastisk sted mitt inne i regnskogen. Her fikk vi rom hvor veggen inn mot regnskogen var helt åpen. Veldig morsomt og få alle lydene fra jungelenså tett inn på seg. Vi var på flere utflukter og så blant annet kjempeoter, papegøye og mange andre flotte fugler. Vi var også ute i jungelen i mørket og så Tarantella samt mange andre edderkopper og insekter. Veldig spennende. Nå er vi på sightsing i Lima. Moro å se Lima med en meget dyktig lokal guide, Enrique. I kveld setter vi kursen hjemover. Vi har hatt en fantastisk opplevelserik tur her i Peru, med dyktige guider og en meget hyggelig, hjelpsom og dyktig hovedguide, Tito. Vi er alle veldig førnøyd :-)

FREDAG 23. AUGUST

Dei er no på ein spennande og eksotisk tur i sjølvaste Amazonas-jungelen. Dei tar elvebåt opp elva til lodgen dei skal bu på, og dei skal på diverse turar i nærområdet rundt lodgen. Lodgen ligg langt inne i jungelen, dette er ikkje noko turistfelle rett utanfor ein eller annan by... Dei vil få oppleva jungelens dyreliv, planteliv og ikkje minst kulturen til dei lokale stammene i området.

ONSDAG 21. AUGUST

Da er vi ferdig med Inka-Trail. En fantastisk tur fra start til det store målet Machu Picchu. Første leir var Wayllabamba, 3000 moh. Andre dagen gikk vi over det høyeste fjellpasset, Warmi Wanuska 4200 moh, før vi slå leir i Sayacmarka 3600 moh. Sigrid merket høyden, men slet seg over fjellpasset. Veldig godt gjort. Tredje dag startet vi tidlig og hadde hadde inka trailen nesten for oss selv. Passerte flere inka ruiner. En fantastisk dag. Vi slå leir i Winay Wayna 2650 moh. Siste dag var vi oppe på Intipunku 2750 moh, før kl. 07:00. Dette er utsiktspunktet ned mot Machu Picchu. Morgen tåken lå tett men etter en liten stund begynte den å lette og Machu Picchu viste seg. Dette var et fantastisk syn. Når vi ankom Machu Picchu fikk vi en veldig interessant omvisning av vår guide, Elias. Dette var en tur over alle forventninger med en utrolig entusiastisk guide, Elias. Nå har vi hatt en flott avslutning med middag og godt drikke på en restaurant i Machu Picchu by. Hilsen fra en meget fornøyd gjeng:)

SUNDAG 18. AUGUST

Dei går no den verdensberømte Inka Trail fram til Macchu Pichu. Inka Trail slynger seg mellom og over dei skarpe fjella, noko som gir heilt fantastiske omgivelsar. Turen tar fire dagar og dei er framme i Machu Picchu onsdag. Sidan det ikkje er mobildekning undervegs reknar eg ikkje med å få noko oppdatering før onsdag kveld/torsdag morgon.

LØRDAG 17. AUGUST

Flott tur i Cusco med en utmerket guide. Vi besøkte bl.a. Sacsayhuaman som er ruinene av en inkaby og som også ble brukt til religiøse sermonier. De største steinene i muren rundt byen veier opptil 20 tonn og er tilpasset hverandre på en utrolig måte. Det er ennå en gåte hvordan inkaene klarte dette. Vi var også nede i sentrum av Cusco og så på et gammelt inkatempel, som heter Qorikancha. Her var det ikke mulig å få et tynt papirblad i mellom steinene i murveggene. Helt fantastisk. Vi har vært på steder hvor de produserer både smykker og tekstiler. Her fikk vi handlet litt :) Nå blir det å kose seg litt i sentrum av Cusco, før vi skal pakke og forberede oss til turens høydepunkt Inka-trail som vi starter på i morgen tidlig.

FREDAG 16. AUGUST

Da har vi kommet frem til Cusco, Inkaenes hovedstad 3330 moh. Vi startet fra Puno kl.07.00 i dag morges. På veien opplevde vi flott natur med enorme sletter og fjell. Det var morsomt å se hvordan naturen endret seg med mer vegetasjon etterhvert som vi nærmet oss Cusco. På veien opplevde vi protestaksjoner mot høye drivstoff priser. Det var lagt ut store steiner i veien og til slutt ble vi stoppet av aksjonister som malte slagord på bilen vår. Politiet var tilstede men forholdt seg rolige. Vi stoppet også å besøkte en gammel inka by som heter Raqchi. Her fikk vi omvisning av en lokal guide. Det var ruiner etter et stort tempel, hus, matlagre og ringmur rundt byen. Det var totalt 160 bygninger. Du kunne også se restene etter inka trail som gikk igjennom byen og opp i fjellene. Dette var virkelig interessant. Alle er i fin form og vi koser oss.

TORSDAG 15. AUGUST

Dei har i dag hatt ein flott båttur ut på Titicaca-sjøen med besøk på dei flytende Uros-øyane. Her fekk dei informasjon om øyane og livet her ute av innbyggarane som bur her heile livet sitt. Dei fekk også prøve lokale klær og kjøpt håndarbeid som er laga ute på øyane. Så hadde dei en liten lunsj mens dei vart rodd rundt med en sivbåt... I følge Per virka øyboarane svært blide og hyggelige, og som at dei hadde eit bra liv, uten stress. Marit fikk dei visst nesten ikkje med seg tilbake til fastlandet... Eit par av deltakarane fekk kjenna litt på mild høgdesjuke natt til i dag, men det gjekk fort over - slik det som regel alltid gjer. I kveld skal dei få sjå lokale dansarar i aksjon under eit forrykande show mens dei et middag.

ONSDAG 14. AUGUST

Då har dei ankommet Puno, ein by som ligg ved den enorme Titicaca-sjøen. Dette er kvelden då dei kanskje vil merke litt til høgda, Titicaca-sjøen ligg nemleg heile 3812 moh. Per melder at det heldigvis stort sett går bra med dei. Det gjeld å drikka mykje og å ta det heilt med ro til kroppen har fått justert seg litt etter det låge trykket og låge oksygenmengda i lufta. Pga. streik vart dei sittande i flyet i Lima i to timar før dei kom seg avgårde tidligare i dag, politiske streikar er ikkje uvanleg i dei fleste sør-amerikanske landa. I morgon blir det båttur ut til dei verdensberømte flytande øyane. Det er ein opplevelse ein ikkje gløymer så lett.

TIRSDAG 13. AUGUST

I dag har vi vært på båttur ut til Ballestas øyene. Vi så delfiner, seler, sjøløver, pingviner og et yrende fugleliv. Vi var helt inne på sjøløvene, fantastisk morsomt. Nå er vi på vei tilbake til Lima for avslapning og en bedre middag i kveld. Vi gleder oss til alle opplevelsene som ligger foran oss. Alle er i topp form:)
- Per

Dei var i går ettermidag (sein kveld norsk tid) på flytur over Nasca-linjene. I følge Per var det ein kjempeopplevelse. Det er først når ein får sjå det frå flyet nesten ein kilometer oppe i lufta at ein verkeleg forstår omfanget av dei imponerande figurane.
- Jarle

Bilete frå ein tidlegare tur (Foto: Jarle Trå)

MANDAG 12. AUGUST

"Tur i ørkenen med sandboogie og sandboard. Kjempegøy :)" (Foto: Per Sivertsen)

Per melder om at dei no er kommet fram til Ica og Las Dunas, der første del av turen - nemleg flyturen over Nazca-linjene - har sitt utgangspunkt. Nazca-linjene knyter det seg fortsatt så mange teoriar og mysterier rundt, at eg skal vera forsiktig med å skrive for mykje om dei her :) Men spektakulært er det, spesielt når ein får sett det frå lufta. Området rundt Ica er eit av dei tørraste i verda, og store ørkenområder pregar derfor området. Dei skal også på ørken-safari, og det er mykje meir spennande enn det kanskje høyres ut som...

KLAR TIL AVREISE

Marit, Per, Sigrid og Sigbjørn startar på lørdag på det store Sør-Amerika eventyret. Dei skal utforska blant anna Inka Trail, Machu Picchu, Titicaca-sjøen, regnskogen, Nazca-ørkenen og Ballestas-øyane. Ingen av dei andre turane eg arrangerer er meir variert enn denne - både når det gjeld kultur og natur. Sidan det er ei lita gruppe vert den leda av vår utmerka lokale guide Tito som har vore med på dei aller fleste turane me har arrangert i Peru. Les alt om dagsprogrammet og andre detaljar om turen her

Følg med på denne sida for oppdateringar undervegs.

Legg gjerne igjen ei helsing til deltakarane i gjesteboka

Bilete frå tidlegare turar (Foto: Anna-Marie Haugen og Jarle Trå)