DAGBOK EVEREST BASE CAMP / LOBUCHE EAST 1. - 23. november 2019

FREDAG 22. NOVEMBER

Sitter å venter på å dra til flyplassen. Disse to dagene i Kathmandu har vi vært på sightseeing, tatt massasje, handlet inn de aller siste souvernirene og hatt en avslutningsfest. En god avslutning på en fantastisk tur!

1122 2

Jan-Egil har funne sin plass!  (på biletet over - ikkje under...)

1122 4

ONSDAG 20. NOVEMBER

Morten melder at dei no er tilbake i Kathmandu etter ein lang dag med reising, først med fly frå Lukla til Ramechap aust for Kathmandu, og deretter med minibuss til hotellet i Thamel i Kathmandu.

1120 3

TYSDAG 19. NOVEMBER

Kort og enkel dag i dag, litt i overkant av 22.000 skritt ifølge Jan Egil. Først til Lukla kom Marta og jeg som brukte 3 timer og 40 minutter. En etter en kom resten frem og. Her har vi slappet av, drukket øl, cognac, aquavit og feiret en fin tur og et vellykket toppstøt for Summit-Gudveig. Klokka er 20.30 og planen er og fortsette feiringen litt litt, men ikke alt for lenge da vi tross alt skal rekke et fly i morgen tidlig.

MÅNDAG 18. NOVEMBER

I dag har vi gått fra 3900 til 2800moh. Først gikk vi nedover en lang stund, så kom en oppoverbakke vi alle hadde glemt, (til stor fortvilelse ). Men vi er heldigvis godt aklimatisert så vi kom oss opp til slutt. Etter en god lunsj og en cola på Everest Bakery i Namche gikk turen radig ned til Monjo. Jan Egil legger til at vi satte ny rekord i antall skritt på 35.624 «og det er før vi har sagt god natt» - Jan Egil. Brit ankom Monjo 2 timer før oss og er helt pigg. Etter en Tuborg og litt Tur Aquavit er vi alle happy og gleder oss til å starte 0700 i morgen

SUNDAG 17. NOVEMBER

I dag har vi vært på dagstur til Ama Dablam basecamp. Vi var oppe 0800 og etter frokost trasket vi avgårde. Brit er litt kvalm så hun gikk ned mot Namche i dag så morgendagen blir litt kortere. Gudveig, Marta, Jan Egil og jeg hadde vår siste lange oppoverbakke og steg ca 600 høydemeter i dag. Fin tur i fint vær.

1117 4

1117 5

LAURDAG 16. NOVEMBER

Gudveig til topps! Vi ble vekt 0100 i går og var avgårde 0210, veien oppover i steinura var bratt, men gikk fint. På ca 5400moh måtte Marta snu, hun var tungpustet og klarte ikke og hente seg inn i pausene, Ang Sona fulgten henne ned. Jan Egil, Gudveig, Loben, Gyelchen og jeg fortsatte oppover. Vi kom opp til Crampon Point rett før sola sto opp, og mens vi tok på oss stegjern kunne vi bytte ut hodelykter med solbriller.

Vi gikk 100 meter i taulag før vi måtte forsere en 5 meter høy loddrett isvegg, det tok tid, men alle kom opp. Deretter begynte vi med Jumar og det var klart at Gudveig hadde dagen da hun nesten gikk like fort som på flatmark. Jan Egil tok det i eget tempo men innså på 5800moh at toppen ikke gikk. Han og jeg gikk istede ned igjen til Crampon point hvor vi satt i påskesola og nøt utsikten, men vi ventet på at snøen skulle smelte litt og gjøre nedturen litt lettere.

Gudveig, Loben og Gyelchen fortsatte mot toppen og var oppe 09.13, fantastisk utsikt og Prestasjon! Etter å ha nytt utsikten begynte de på returen. Jan Egil og jeg var i camp 13.00 og Gudveig kom ned 14.00. I dag har det kun gått nedover, og vi er kommet til Pangboche, hvor Brit ventet på oss. Vi pakket ned camp og trasket avgårde 0800, lunsj spiste vi i koselige Periche. Det har vært en behagelig dag, og det blir godt og sove i en seng igjen.

FREDAG 15. NOVEMBER

Alle er i camp og alle er ok! Gudveig, Loben og sherpa kom seg til topps. Marta snudde på 5400moh. Jan Egil snudde på ca 5800moh.

- Morten

Gratulerer! Det er ein sterk prestasjon å nå toppen av Lobuche East. Forhåpentlegvis får me bilete og fleire detaljer når dei er i dekning att, enten seinare i dag eller i morgon.

TORSDAG 14. NOVEMBER

Da går vi til basecamp! Brit går til Periche med Palden, for så og ta en dagstur og møte oss i Pangboche på lørdag.

- Morten

Dei går no altså opp til leiren som ligg høgt oppe på Lobuche East. Der startar dei mot toppen i natt lokal tid. Eg oppdaterer så fort eg høyrer frå dei, det kan gå litt ut på dagen i Norge før det skjer. Då er det berre å krysse fingrane og håpe at alle kjem til topps!

- Jarle

(Bilete frå toppstøtet på turen i åpril i år)

ONSDAG 13. NOVEMBER

Endelig ble vi gjenforent med Jan Egil! Gudveig, Marta og jeg var tidlig oppe for å ta en svipptur oppom Kala Pattar på 5555 moh i dag tidlig. Brit ville slappe av og tok heller et par timer ekstra i soveposen. Nede igjen i Gorak Shep tok vi en kopp te og noe lunsj da Jan Egil kom inn døra. Etter å ha tatt en kaffe fortsatte han opp til Kala Pattar, mens vi andre gikk ned til Lobuche. Jan Egil kom ned til Lobuche 16.00, og etter en cowboystrekk spiste vi igjen tidlig middag for å ta en tidlig kveld.

1113 2

1113 1

TYSDAG 12. NOVEMBER

I dag sto vi opp tidlig og startet og gå 07.20, og var fremme i Gorak Shep etter ca 3,5 timer. Det var litt kaldt den førte halvtimen, men da sola sto opp fikk vi varmen i oss. Etter og ha spist nudelsuppe med hvitløk fortsatte vi mot Everst basecamp, det var morro og være på plassen vi har hørt og lest så mye om.

Høyeste punkt i dag ca 5400moh. Vi brukte 4 timer tur retur Gorak Shep og skal nå ta en tidlig kveld før vi går opp Kala Pattar i morgen tidlig. Jan Egil følge seg bedre i dag og er kommet seg opp til Lobuche. Han er i god form og skal gå oss i møte i morgen på en aklimatiseringstur.

1112 4

1112 5

MÅNDAG 11. NOVEMBER

Jan Egil viste tegn til høydesyke og blir i Dingboche en natt til, oss andre har fortsatt opp til Lobouche på 4930moh, vi har i store deler av dagen gått og sett på Lobuche East, og vi begynner og kjenne på spenningen før toppstøtet på fredag. Været er fint og vi gleder oss til å se Everest basecamp i morgen. Jan Egil føler seg bedre og kommer nok til å gå opp til Lobuche i morgen, for så og sove der i 2 netter.

1111 3

1111 6

SUNDAG 10. NOVEMBER

I går hadde vi aklimatiseringsdag og sen frokost kl 8, hvoretter akklimatiseringstur retning Island Peak med mektige Loutse på venstre side. Vi møtte en nordmann som var på vei ned fra Island Peak, og fortsatte innover til Chhukung på 4.740 moh. Tilbake på lodgen etter ca 20.000 skritt var alle i god form og klare for lørdagskveld med «after-walk» og en bitteliten aquavit på hver.

I dag har vært den store slappe av dagen. Brit had gått en liten tur med Paldin, mens vi andre har gått igjennom utstyret til toppstøtet, trent på å bruke Jumar og rapellåtter i fast tau og trasket litt rundt i storskolene. Det oppsto også en liten konkurranse om hvem som hadde de letteste skoene, så bagasjevekten måtte frem;
Gudveig: 2,55kg
Marta: 2,45kg
Jan Egil: 2,40kg
Morten: 2,15kg

Det er stekende sol, skyfri himmel og etter at dagens gjøremål er ferdige har gjengen sovet, vært på cafe og sett seg rundt i Dingboche.

FREDAG 8. NOVEMBER

I natt var det minusgrader for første gang, det merket Gudveig, Marta og Brit som valgte og sove under dyne istede for sovepose, så det blir sovepose på hele gjengen i kveld. Vi startet å gå 08.00 og har gått i slak oppoverbakke i hele dag. Ved Lunsjtider kom vi også over tregrensa og gikk siste halvdel av dagen i dag bladt gamle steinhytter og med vakker utsikt over fjell og daler. Vi er også endelig kommet oss over 4000 høydemeter, til Dingboche. Her skal vi være noen dager og aklimatisere og slappe av.

1108 9

1108 3

TORSDAG 7. NOVEMBER

Fin start på dagen med strålande vær. Alle er i fin form. På turen i dag har det vore lange bratte bakkar både opp og ned. Det er ikkje berre fysiske utfordringar me har, Morten kjem stadig med litt hjernetrim til oss som me må bryna hovudet på. Var også innom klosteret i Tengboche. Har i dag gått 700 høydemeter .

- Marta

1107 1

1107 4

ONSDAG 6. NOVEMBER

I dag våknet vi endelig til klar himmel og utsikten av fjell! Og da passet det bra at vi skulle bruke dagen til aklimatisering. Etter frokost trasket vi oppover i solsteika, totalt ca 500 høydemeter.

Ettersom vi hadde klarvær fikk vi også sett masse fjell, Taboche, Lhotse, Ama Dablam og selveste Mt. Everest for å nevne noen. Gudveig var ikke veldig imponert da hun hadde sett for seg at Mt. Everest skulle være mye høyere.

Vi var tilbake igjen til Namsche til lunsj, og har brukt ettermiddagen til å slappe av og se oss rundt, Jan Egil måtte på en liten shoppingrunde da han har mistet et par solbriller og glemt igjen klær i Katmandu.

1106 4

1106 5

TYSDAG 5. NOVEMBER

Vi starta dagen med avmarsj fra Phakding kl. 8 i overskyet vær, men det lettet oppover Kumbo dalen mot Namche. Et fantastisk sted oppe i fjellet der vi skal være 2 netter. Til sammen 750 høyde meter i dag tilbakelagt på 7,5 timer. Vi oppdaget under vegs at de har sherpa trapper i Nepal også.

- Jan Egil

MÅNDAG 4. NOVEMBER

Opp 0130 i natt og avgårde fra hotellet 0230. Bilturen var svingete og det ble ikke mye søvn på gjengen, men det var ingen sure miner av den grunn. Flyet skulle gå 0800, men pga forsinkelser var vi ikke avgårde før 10.00. Flyturen til Lukla gikk bra og etter og ha spist lunsj ved flyplassen begynte vi å gå innover dalen. Regn hadde vi med oss nesten hele veien, men det stoppet rett før vi kom frem til Pakhding så vi fikk tørket opp litt. Etter å ha innlosjert oss sitter vi nå og drikker kaffe før vi tar en tidlig middag og en tidlig kveld ?

1104 9

SUNDAG 3. NOVEMBER

I dag tidlig pakket vi og gjort siste finish før avreise i natt. Bagasjevekten har vi sendt på rundgang for å påse at ingen sekker og bagger er for tunge. Alle har også hatt god tid til og se seg rundt i byen, drikke kaffe og kjøpe suvernirer. Nå skal vi ut på en tidlig middag før vi drar tilbake og legger oss, 0200 i natt kjører vi fra hotellet til flyplassen.

- Gudveig og Marta

1103 3

LAURDAG 2. NOVEMBER

Etter ankomst fikk vi frokost på hotellet, etterfulgt av en liten powernap. Loben og Buddi viste oss litt rundt og vi kjenne litt på atmosfæren i Kathmandu. Vi fikk også pratet om de neste dagene og gått igjennom hva som trengs og ikke. Vi avsluttet dagen med koselig middag på indisk resturant og tok en tidlig kveld.

- Morten

Det vart to kanselleringar dagen før avreise, og dermed er det som i utgangspunktet var ei lita gruppe no blitt ei minigruppe på kun fire deltakarar - tidenes minste Nepal-gruppe! Men - det er som kjent ikkje størrelsen som tel...

1102

VERDAS HØGASTE UTSIKT!

På fredag reiser Ina Birgitte, Tore, Gudveig, Marta, Jan Egil og Brit saman med turledar Morten Tobias Rostille til Kathmandu i Nepal - og haustens store Himalaya-eventyr er i gang! Saman med Loben, Buddhi, Ang Sona og Gyalzen skal dei vandra inn Khumbudalen og blant anna besøke Everest Base Camp og utsiktspunktet Kala Pattar - kjent for ei heilt utruleg utsikt opp mot Mount Everest.

Men høgdepunktet på turen er bestigninga av det 6119 meter høge Lobuche East. Eit fjell der du verkeleg får føla litt på kva Himalaya-klatring er. Våre dyktige sherpaer sørger for at gjengen er sikra opp dei bratte snøflankane, og klatring på faste tau er heilt naudsynt for å nå toppen.

Fjella rundt Khumbudalen er spektakulære  - men møtet med kulturen og menneska vil gjera like mykje inntrykk som naturen.

På denne sida kan du følga med kva som skjer på turen. Deltakarane sender meg oppdateringar og forhåpentlegvis bilete undervegs på turen.

Les alt om dagsprogrammet og andre detaljar om turen her.

Legg gjerne igjen ei helsing til deltakarane i gjesteboka.

Bilete frå tidlegare turar (Foto: Knut Horvei, Brynjulv Eide og Jarle Trå)