• Kilimanjaro
NYE TURAR 2021:  MERA PEAK OG AUSANGATE / RAINBOW MOUNTAIN / MACHU PICCHU
SVALBARD 2021:  HEILE FEM FORSKJELLIGE TURAR PÅ SKI OG TIL FOTS ER SATT OPP
KILIMANJARO

Me går Machame-ruta, den flottaste ruta på fjellet.

Aconcagua er det høgaste fjellet i Sør-Amerika.

Ny tur til det høgaste trekking-fjellet i Nepal!

Denne turen er verkeleg Sør-Amerika i eit nøtteskall.

Elbrus er Europas høgaste fjell.

Atlasfjella i Marokko er alpine, eksotiske og varierte.

På denne turen kan du pirka verdas aller høgaste fjell på leggen.

Svalbard er kanskje eit av dei flottaste arktiske naturområda i verda.

Ein litt lenger og tøffare tur enn Svalbard skitur.

Bli med til Mount Kenya-massivet i Afrika!

Svalbard eksploderer i ein intens og kort sommar nokre få veker i august.

Hjelp barna på Msamaria Center for Street Children ved foten av Kilimanjaro.

Les meir

DAGBOK EVEREST BASE CAMP / LOBUCHE EAST 1. - 23. november 2019

FREDAG 22. NOVEMBER

Sitter å venter på å dra til flyplassen. Disse to dagene i Kathmandu har vi vært på sightseeing, tatt massasje, handlet inn de aller siste souvernirene og hatt en avslutningsfest. En god avslutning på en fantastisk tur!

1122 2

Jan-Egil har funne sin plass!  (på biletet over - ikkje under...)

1122 4

ONSDAG 20. NOVEMBER

Morten melder at dei no er tilbake i Kathmandu etter ein lang dag med reising, først med fly frå Lukla til Ramechap aust for Kathmandu, og deretter med minibuss til hotellet i Thamel i Kathmandu.

1120 3

TYSDAG 19. NOVEMBER

Kort og enkel dag i dag, litt i overkant av 22.000 skritt ifølge Jan Egil. Først til Lukla kom Marta og jeg som brukte 3 timer og 40 minutter. En etter en kom resten frem og. Her har vi slappet av, drukket øl, cognac, aquavit og feiret en fin tur og et vellykket toppstøt for Summit-Gudveig. Klokka er 20.30 og planen er og fortsette feiringen litt litt, men ikke alt for lenge da vi tross alt skal rekke et fly i morgen tidlig.

MÅNDAG 18. NOVEMBER

I dag har vi gått fra 3900 til 2800moh. Først gikk vi nedover en lang stund, så kom en oppoverbakke vi alle hadde glemt, (til stor fortvilelse ). Men vi er heldigvis godt aklimatisert så vi kom oss opp til slutt. Etter en god lunsj og en cola på Everest Bakery i Namche gikk turen radig ned til Monjo. Jan Egil legger til at vi satte ny rekord i antall skritt på 35.624 «og det er før vi har sagt god natt» - Jan Egil. Brit ankom Monjo 2 timer før oss og er helt pigg. Etter en Tuborg og litt Tur Aquavit er vi alle happy og gleder oss til å starte 0700 i morgen

SUNDAG 17. NOVEMBER

I dag har vi vært på dagstur til Ama Dablam basecamp. Vi var oppe 0800 og etter frokost trasket vi avgårde. Brit er litt kvalm så hun gikk ned mot Namche i dag så morgendagen blir litt kortere. Gudveig, Marta, Jan Egil og jeg hadde vår siste lange oppoverbakke og steg ca 600 høydemeter i dag. Fin tur i fint vær.

1117 4

1117 5

LAURDAG 16. NOVEMBER

Gudveig til topps! Vi ble vekt 0100 i går og var avgårde 0210, veien oppover i steinura var bratt, men gikk fint. På ca 5400moh måtte Marta snu, hun var tungpustet og klarte ikke og hente seg inn i pausene, Ang Sona fulgten henne ned. Jan Egil, Gudveig, Loben, Gyelchen og jeg fortsatte oppover. Vi kom opp til Crampon Point rett før sola sto opp, og mens vi tok på oss stegjern kunne vi bytte ut hodelykter med solbriller.

Vi gikk 100 meter i taulag før vi måtte forsere en 5 meter høy loddrett isvegg, det tok tid, men alle kom opp. Deretter begynte vi med Jumar og det var klart at Gudveig hadde dagen da hun nesten gikk like fort som på flatmark. Jan Egil tok det i eget tempo men innså på 5800moh at toppen ikke gikk. Han og jeg gikk istede ned igjen til Crampon point hvor vi satt i påskesola og nøt utsikten, men vi ventet på at snøen skulle smelte litt og gjøre nedturen litt lettere.

Gudveig, Loben og Gyelchen fortsatte mot toppen og var oppe 09.13, fantastisk utsikt og Prestasjon! Etter å ha nytt utsikten begynte de på returen. Jan Egil og jeg var i camp 13.00 og Gudveig kom ned 14.00. I dag har det kun gått nedover, og vi er kommet til Pangboche, hvor Brit ventet på oss. Vi pakket ned camp og trasket avgårde 0800, lunsj spiste vi i koselige Periche. Det har vært en behagelig dag, og det blir godt og sove i en seng igjen.

FREDAG 15. NOVEMBER

Alle er i camp og alle er ok! Gudveig, Loben og sherpa kom seg til topps. Marta snudde på 5400moh. Jan Egil snudde på ca 5800moh.

- Morten

Gratulerer! Det er ein sterk prestasjon å nå toppen av Lobuche East. Forhåpentlegvis får me bilete og fleire detaljer når dei er i dekning att, enten seinare i dag eller i morgon.

TORSDAG 14. NOVEMBER

Da går vi til basecamp! Brit går til Periche med Palden, for så og ta en dagstur og møte oss i Pangboche på lørdag.

- Morten

Dei går no altså opp til leiren som ligg høgt oppe på Lobuche East. Der startar dei mot toppen i natt lokal tid. Eg oppdaterer så fort eg høyrer frå dei, det kan gå litt ut på dagen i Norge før det skjer. Då er det berre å krysse fingrane og håpe at alle kjem til topps!

- Jarle

(Bilete frå toppstøtet på turen i åpril i år)

ONSDAG 13. NOVEMBER

Endelig ble vi gjenforent med Jan Egil! Gudveig, Marta og jeg var tidlig oppe for å ta en svipptur oppom Kala Pattar på 5555 moh i dag tidlig. Brit ville slappe av og tok heller et par timer ekstra i soveposen. Nede igjen i Gorak Shep tok vi en kopp te og noe lunsj da Jan Egil kom inn døra. Etter å ha tatt en kaffe fortsatte han opp til Kala Pattar, mens vi andre gikk ned til Lobuche. Jan Egil kom ned til Lobuche 16.00, og etter en cowboystrekk spiste vi igjen tidlig middag for å ta en tidlig kveld.

1113 2

1113 1

TYSDAG 12. NOVEMBER

I dag sto vi opp tidlig og startet og gå 07.20, og var fremme i Gorak Shep etter ca 3,5 timer. Det var litt kaldt den førte halvtimen, men da sola sto opp fikk vi varmen i oss. Etter og ha spist nudelsuppe med hvitløk fortsatte vi mot Everst basecamp, det var morro og være på plassen vi har hørt og lest så mye om.

Høyeste punkt i dag ca 5400moh. Vi brukte 4 timer tur retur Gorak Shep og skal nå ta en tidlig kveld før vi går opp Kala Pattar i morgen tidlig. Jan Egil følge seg bedre i dag og er kommet seg opp til Lobuche. Han er i god form og skal gå oss i møte i morgen på en aklimatiseringstur.

1112 4

1112 5

MÅNDAG 11. NOVEMBER

Jan Egil viste tegn til høydesyke og blir i Dingboche en natt til, oss andre har fortsatt opp til Lobouche på 4930moh, vi har i store deler av dagen gått og sett på Lobuche East, og vi begynner og kjenne på spenningen før toppstøtet på fredag. Været er fint og vi gleder oss til å se Everest basecamp i morgen. Jan Egil føler seg bedre og kommer nok til å gå opp til Lobuche i morgen, for så og sove der i 2 netter.

1111 3

1111 6

SUNDAG 10. NOVEMBER

I går hadde vi aklimatiseringsdag og sen frokost kl 8, hvoretter akklimatiseringstur retning Island Peak med mektige Loutse på venstre side. Vi møtte en nordmann som var på vei ned fra Island Peak, og fortsatte innover til Chhukung på 4.740 moh. Tilbake på lodgen etter ca 20.000 skritt var alle i god form og klare for lørdagskveld med «after-walk» og en bitteliten aquavit på hver.

I dag har vært den store slappe av dagen. Brit had gått en liten tur med Paldin, mens vi andre har gått igjennom utstyret til toppstøtet, trent på å bruke Jumar og rapellåtter i fast tau og trasket litt rundt i storskolene. Det oppsto også en liten konkurranse om hvem som hadde de letteste skoene, så bagasjevekten måtte frem;
Gudveig: 2,55kg
Marta: 2,45kg
Jan Egil: 2,40kg
Morten: 2,15kg

Det er stekende sol, skyfri himmel og etter at dagens gjøremål er ferdige har gjengen sovet, vært på cafe og sett seg rundt i Dingboche.

FREDAG 8. NOVEMBER

I natt var det minusgrader for første gang, det merket Gudveig, Marta og Brit som valgte og sove under dyne istede for sovepose, så det blir sovepose på hele gjengen i kveld. Vi startet å gå 08.00 og har gått i slak oppoverbakke i hele dag. Ved Lunsjtider kom vi også over tregrensa og gikk siste halvdel av dagen i dag bladt gamle steinhytter og med vakker utsikt over fjell og daler. Vi er også endelig kommet oss over 4000 høydemeter, til Dingboche. Her skal vi være noen dager og aklimatisere og slappe av.

1108 9

1108 3

TORSDAG 7. NOVEMBER

Fin start på dagen med strålande vær. Alle er i fin form. På turen i dag har det vore lange bratte bakkar både opp og ned. Det er ikkje berre fysiske utfordringar me har, Morten kjem stadig med litt hjernetrim til oss som me må bryna hovudet på. Var også innom klosteret i Tengboche. Har i dag gått 700 høydemeter .

- Marta

1107 1

1107 4

ONSDAG 6. NOVEMBER

I dag våknet vi endelig til klar himmel og utsikten av fjell! Og da passet det bra at vi skulle bruke dagen til aklimatisering. Etter frokost trasket vi oppover i solsteika, totalt ca 500 høydemeter.

Ettersom vi hadde klarvær fikk vi også sett masse fjell, Taboche, Lhotse, Ama Dablam og selveste Mt. Everest for å nevne noen. Gudveig var ikke veldig imponert da hun hadde sett for seg at Mt. Everest skulle være mye høyere.

Vi var tilbake igjen til Namsche til lunsj, og har brukt ettermiddagen til å slappe av og se oss rundt, Jan Egil måtte på en liten shoppingrunde da han har mistet et par solbriller og glemt igjen klær i Katmandu.

1106 4

1106 5

TYSDAG 5. NOVEMBER

Vi starta dagen med avmarsj fra Phakding kl. 8 i overskyet vær, men det lettet oppover Kumbo dalen mot Namche. Et fantastisk sted oppe i fjellet der vi skal være 2 netter. Til sammen 750 høyde meter i dag tilbakelagt på 7,5 timer. Vi oppdaget under vegs at de har sherpa trapper i Nepal også.

- Jan Egil

MÅNDAG 4. NOVEMBER

Opp 0130 i natt og avgårde fra hotellet 0230. Bilturen var svingete og det ble ikke mye søvn på gjengen, men det var ingen sure miner av den grunn. Flyet skulle gå 0800, men pga forsinkelser var vi ikke avgårde før 10.00. Flyturen til Lukla gikk bra og etter og ha spist lunsj ved flyplassen begynte vi å gå innover dalen. Regn hadde vi med oss nesten hele veien, men det stoppet rett før vi kom frem til Pakhding så vi fikk tørket opp litt. Etter å ha innlosjert oss sitter vi nå og drikker kaffe før vi tar en tidlig middag og en tidlig kveld ?

1104 9

SUNDAG 3. NOVEMBER

I dag tidlig pakket vi og gjort siste finish før avreise i natt. Bagasjevekten har vi sendt på rundgang for å påse at ingen sekker og bagger er for tunge. Alle har også hatt god tid til og se seg rundt i byen, drikke kaffe og kjøpe suvernirer. Nå skal vi ut på en tidlig middag før vi drar tilbake og legger oss, 0200 i natt kjører vi fra hotellet til flyplassen.

- Gudveig og Marta

1103 3

LAURDAG 2. NOVEMBER

Etter ankomst fikk vi frokost på hotellet, etterfulgt av en liten powernap. Loben og Buddi viste oss litt rundt og vi kjenne litt på atmosfæren i Kathmandu. Vi fikk også pratet om de neste dagene og gått igjennom hva som trengs og ikke. Vi avsluttet dagen med koselig middag på indisk resturant og tok en tidlig kveld.

- Morten

Det vart to kanselleringar dagen før avreise, og dermed er det som i utgangspunktet var ei lita gruppe no blitt ei minigruppe på kun fire deltakarar - tidenes minste Nepal-gruppe! Men - det er som kjent ikkje størrelsen som tel...

1102

VERDAS HØGASTE UTSIKT!

På fredag reiser Ina Birgitte, Tore, Gudveig, Marta, Jan Egil og Brit saman med turledar Morten Tobias Rostille til Kathmandu i Nepal - og haustens store Himalaya-eventyr er i gang! Saman med Loben, Buddhi, Ang Sona og Gyalzen skal dei vandra inn Khumbudalen og blant anna besøke Everest Base Camp og utsiktspunktet Kala Pattar - kjent for ei heilt utruleg utsikt opp mot Mount Everest.

Men høgdepunktet på turen er bestigninga av det 6119 meter høge Lobuche East. Eit fjell der du verkeleg får føla litt på kva Himalaya-klatring er. Våre dyktige sherpaer sørger for at gjengen er sikra opp dei bratte snøflankane, og klatring på faste tau er heilt naudsynt for å nå toppen.

Fjella rundt Khumbudalen er spektakulære  - men møtet med kulturen og menneska vil gjera like mykje inntrykk som naturen.

På denne sida kan du følga med kva som skjer på turen. Deltakarane sender meg oppdateringar og forhåpentlegvis bilete undervegs på turen.

Les alt om dagsprogrammet og andre detaljar om turen her.

Legg gjerne igjen ei helsing til deltakarane i gjesteboka.

Bilete frå tidlegare turar (Foto: Knut Horvei, Brynjulv Eide og Jarle Trå)

DAGBOK EVEREST BC / LOBUCHE EAST 12. april - 4. mai 2019

FREDAG 3. MAI

Hei igjen bloggen!

Nå sitter vi ferdig pakket med baggene å venter på transport til flyplassen. De siste timene har blitt brukt til å tømme x antall butikker for Kashmirskjerf, bønneflagg og Buddha figurer. Noen kjører den helt ut med nyinnkjøpte elefantbukser og Everest t-skjorter for hjemreisen.

For en tur vi har vært med på!Det har vært tre uker med både oppturer og nedturer som har inneholdt støv, slit, tårer, utmattelse, kvalme, diaré, oppkast, antibiotika, øreverk, aspirin, Ibux, Paracet, hyppig tissing, forkjølelse, overhydrering, dehydrering, hjertebank, hodepine, redusert matlyst og tungpust. Tross dette har vi hatt en fantastisk opplevelse. Med nydelig natur, den vennlige befolkningen og det unike samholdet i gruppen vår. Helt ubeskrivelig!

Haavard: rock’n roll guiden som har et godt hjerte for dette landet.

Ketil: med sitt gode humør og fantastiske smil.

Jan Erik: den stødige gentleman og kongen av yatzy.

Ruben: den kunnskapsrike som alltid har en god kommentar på lager.

Oddvar: eldstemann i gruppen, fruktgrossist og den modige som har trosset høydeskrekken sin opptil flere ganger.

Synne: Medlem av tisseklubben og sørger for at alle løshunder i Nepal har det fint.

Linda: kjent for sin gode kunnskap når det gjelder høydesyke og høye fjell, og hjelper alle gledelig.

Hege: medlem av tisseklubben, og stiller alltid opp med sin sykepleier ekspertise, noe alle har hatt nytte av.

May-Linn: medlem av tisseklubben, og er egentlig med på denne turen for å passe på Oddvar.

Kari: tapper og sterk dame som vi har savnet hver dag siden hun reiste hjem til Norge.

P.S fikk nettopp melding om en cyklon som er på vei til Nepal, heldige oss som får reise hjem til Norge.

Hilsen jentene på tur!

- May-Linn og Hege

0503b 140503b 140503b 140503b 140503b 140503b 140503b 140503b 140503b 140503b 140503b 140503b 140503b 14

0503a 2

NAMASTE til fineste gjengen. Vår lille familie blir stadig større. I morgen formiddag er vi hjemme. Takk alle sammen. Ydmyk hilsen fra Haavard.

TORSDAG 2. MAI

Oddvar kjøpte like godt hele Hyatt i Kathmandu! Her i samtale med daglig leder Ruben. Styreleder Buddhi Magar. Undertegnede og fotograf er driftssjef. NAMASTE

0502b

ONSDAG 1. MAI

0105b 5

På gjensyn Himalaya/Lukla

Jan Erik har byttet ut høna mot en hane... (fortsatt Nepalsk) sorry Girlls

Ikke så mange fjell i Kathmandu...

0105b 5

35,3 grader Celsius i Kathmandu...

Bedre Pizza enn i Italia!

TYSDAG 30. APRIL

Farvel fjell. Khumbiyala Sherpaene sitt hellige fjell

Ruben fikk smaken av steinarbeid. Kommer tilbake til Bergen i august... sorry Astrid

Synnøve Finden? Nei, nei - May Linn Måkestad.

0430 7

Endelig Jan Erik: han fikk sin høne... nepalsk også...

Ketil er en tøffing! Større dagstursekk enn alle andre! Søtingen...

Job yok (okser) driver er ferdig med jobben... okser byttes mot hund...

0430 7

Hege er Buddist. Hun tar hunden inn på rommet! Strengt ulovlig! Big Hart Vosso!

0501 3

MÅNDAG 29. APRIL

0429 3

En blir alle Buddister etter en sånn tur...

Det blomstrer og er vår oppe i Khumbu dalen nå. Større Rodhodendron her enn i Bergen. Skjønt

Pizza og noko attåt i Namche. Nå venter siste etappe ned til Monjo. Da er vi ute av Sagarmatha Nasjonalpark. I morgen venter Lukla og flyplass - sirkus...

SUNDAG 28. APRIL

Nydelig morgen i High Camp. Sol og fjell overalt. Etter en nydelig omelett, satte vi kursen nedover/hjemover. 1200 meter ned. Alle lykkelige og i storform. Nede i Pangboche nå.

LAURDAG 27. APRIL

Gratulerer alle dagens tindebestigere av Loboche East 6.119 moh i Himalaya! Stor prestasjon av alle!

Guide Haavard ringer inn kl 10 norsk tid og kommer med følgende rapport:Stjerneklar natt og vindstille da gjengen, etter å ha spist graut og drukket "kaffi" i teltene, kunne starte på toppstøtet kl 3 i natt.De første var på toppen kl 8:30 og resten en halv time senere. De kunne ta flotte bilder fra toppen som samlet gruppe.?

Stegjern hele veien og godt med snø. Slitsomt, men mye snø gjorde at de kunne gå en direkte rute til toppen.Ingen blåis og flaks med sol som skinner på gjengen hele veien fra den kom opp da gikk gikk inn i tauene. ☀️ Magisk opplevelse!

Alle fikk god hjelp av en dyktige Sherpaer og guider på veien opp og trygt ned igjen  til BC. Påskestemning og "nesten heteslag" på veien ned igjen. ??⛺️ De første var nede igjen 12:45.

Buddy møtte gjengen på vei ned med varm juice - alltid smilene og fantastisk godt likt av alle i gruppen. Nå ligger gjengen slitne i teltene og prøver å sove ?

I morgen setter de kurs mot Pangboche - Monjo og deretter Lukla for å fly ut til Kathmandu.

- Elin

Alle på toppen! Fekk kl. 08:10 melding frå Loben Sherpa at gjengen har nådd toppen og no er på veg ned att til high camp. Det vil ta ei god stund endå før dei er nede att. Gratulerar alle sammen med fantastisk innsats!

FREDAG 26. APRIL

Haavard ringte fra BC Loboche i dag kl 9:30. Det var snø og sol i dag. Nydelig skue fra teltene til devakre fjellene rundt campen. "Dette er verd hele turen - magisk syn".

Alt utstyr er nok pakket for toppstøtet i natt nå. Stegjern er tilpasset og soveposen rullet ut. Det blir vekking kl 2 i natt, og de går kl 2:30. Dette blir spennende. Det blir nok snø hele veien og stegjen skal benyttes.

God stemning i gruppa og alle er med til BC. Vakker dag i fjellet og turen opp fra Loboche i dag.

Gratulerer til Hege som er 30 år i dag!??Hun har blitt feiret både med ballonger og "full pakke" Tenker det betyr kake ??

LYKKE TIL I NATT ALLE SOM EN MED TOPPSTØTET!

Vi hører fra guiden når alle er trygt nede igjen i morgen ?

-Elin

TORSDAG 25. APRIL

Sen start til Kala Pattar. Nydelig vær. Hadde toppen for oss selv... Slitne igjen, men sånn er det. Sen frokost før Lobuche igjen.

ONSDAG 24. APRIL

Foto frå gårsdagen og dagens besøk i Everest Base Camp  (Foto: Buddhi og Haavard)

0424 4

TYSDAG 23. APRIL

Magisk dag! Beste strekket på hele hele turen. Så Lobuche East i dag - whow. Nydelig vær frem til lunch. Nå snør det. Hege, May-Linn og Synne bedriver fotbad. Pasta i kveld - den beste i Nepal. Sliten gjeng ved adkomst. Back in buisness nå. EBC i morgen...

- Haavard

0423

0423b

Mandag 22.April

Tredje og siste dag i Dingboche brukte me på testing av utstyr og øving på å gå i faste tau. Me kjenner på at det nærmer seg den store toppen snart,litt nerver og nervøsitet er normalt. Ellers har dagen gått med til avslapping, French Bakery med nydelig sjokolade brownie og cappuccino og pakking til avreise i morgo. Då drar me videre til Lobuche (4900m). Etter ei veke med sjukdom og pågangsmot uten sidestykke blei avgjørelsen tatt om at Kari ikkje kunne fortsette turen. Dette var sjølvsagt veldig trist men det rette å gjera. Me kjem til å savne ho masse og er kjempe imponert over den sterke damo ,ingen over ingen ved siden! Du ruler!

Linda, Hege & May-Linn

Søndag 21.April

Dagen i dag har gått med til akklimatiseringstur opp til 4700m, hvor vi hentet klatreutstyr som vi skal bruke på toppstøtet. Vi fikk igjen merke at symptomer på høydesyken kommer snikende der U.T kjente både på kvalme og hodepine. På turen i dag ble det diskutert hvorfor vi heller ikke ligger på et cruise i karibien med paraplydrink fremfor dette. Men, alle disse tankene forsvant fort da vi kom tilbake til lodgen, der vi fikk cola og popcorn og formen ble fort stigende. Naturen her er mektig. Vi er omringet av fjell på rundt 8000 m, og vi har hittil vært utrolig heldig med været.

Helsing Hege og May-Linn.

Lørdag 20.April

Trøtte i trynet pga visse gnagere som holdt oss våken gjennom natten, gikk vi fra Debouche til Dingbouche (4400m). Folk merker nå at høydemeterne stiger, og at formen er svingende. Gleden var stor da vi kom frem til lodgen. Der fikk gleden av å hilse på lille Dolma (prinsessen av lodgen) samt foreldrene hennes som er et utrolig fint vertskap, og som øvrig er gode venner av Haavard. Vi er alle veldig fornøyd vi skal sove her i tre netter. Noen fikk også hilse på Karsang (Yakoksen til Haavard). Vi avsluttet dagen med fyr i peisen på spisestuen, kombinert med ett slag yatzy.

Fredag 19.April

Dagens etappe gjekk frå Namche Bazar til Deboche (3746m). Knallblå himmel og sol mot kvitkledde fjell, vakrere blir det ikkje. Høgdepunktet var når me såg Mount Everest for fyrste gong, omringa av nydelige fjell, blant anna Ama Dablam og Lhotse. Etter lunsj begynte oppstigningen på den lengste motbakken, tungt men fint! På slutten av turen fekk me litt snø også, været skifter fort her. No kosa me oss i lodgen med yatzy og varme i ovnen. Flott gjeng på tur. Alle merker høyden litt men stort sett har vi det bra. Dagens motto:  "Dette er ingen slanketur"

Oddyen som er eldstemann i gruppen, er i god form. Angsten for høye hengebroer er nå kurert. Innimellom slagene bruker han det meste av wifi dekning til kjøp og salg av grønnsaker. En fantastisk tur så langt.

Helsing heile flokken!

PS: kan ikkje få nevnt nok kor herlige og gode mannskapet er, dei gjer alt for at me skal ha det bra.

Torsdag 18.April

Namaste, bloggen! I dag har «flokken» virkelig fått kjent på at vi er i Himalaya, omringet av mektige fjell og utsikt. Vi har i dag gått på akklimatiseringstur fra Namche basar (3440m) til Everest view hotel (ca 3880 m)Vi fikk alle et snev av påskefølelse der vi vandret i slush snø og nydelig solsteik. Eneste vi manglet var kvikk lunsj og Solo. Vi hadde en times pause for å venne oss til ny høyde, for så å gå ned igjen til Namche Basar. Vi satt hele timen å speidet, i håp om at skyene ville flytte på seg slik at vi kunne få et glimt av Mount Everest. Vi fikk møte på vill Yak hele to ganger. Ene Yak’en ble litt for ivrig og fulgte etter Synne når hun måtte på toalettet, til hennes store fortvilelse. Heldigvis hadde vi de flinke Sherpaene med oss i bakhånd, som pent fortalte Yak’en at han måtte holde avstand. Vi fikk servert deilig lunsj da vi kom tilbake til hotellet. Resten av ettermiddagen gikk med til wifi jakt, snopeorgie, avslapping og badstue for noen. Vi møtte også på et hyggelig ektepar som har vært på flere turer med Jarle Trå, og vi skulle hilse så masse. Vi fikk tillatelse til å legge ut bilde sammen med en hilsen til Jarle! Stakkars Kari kjemper fortsatt med formen sin. Det viser seg at hun ikke er fra bygden for ingenting. Hun står på og imponerer oss stadig!

Et klokt motto for dagen fra Oddyen her:«Nyt dagen og ta vare på hverandre»

Takk for skiftet!

Mvh Hege og May-Linn

nepal 2019 megaflis

Onsdag 17.April

Vi startet dagen med wake up call fra våre trofaste Sherpa’er. En behagelig vekking med kaffe på sengen og som alltid et stort smil om munnen fra våre høyt respekterte hjelpere. Dagens etappe går fra Monjo(2800m) til Namche(3400m), som til tross for sine beskjedne 600m i høydeforskjell ikke er noe walk in the Nygårdspark. Det som møter oss etter en times vandring over spektakulære hengebroer er en motbakke selv Petter Northug Junior ville blitt ydmyk av. Men for oss er ikke dette noe konkurranse, vi beveger oss samlet som en gruppe i behagelig tempo.Etter 3-timer i motbakke når vi Namche med godt humør og tomme magasiner. Vi lader opp med pasta, donuts, muffins, øl, cola, snus etc. Namche kan by på det aller meste, og langt over hva som er forventet i en landsby på 3200 høydemeter i Himalaya. Restaurant og shopping tilbudet er visstnok på høyde med Geilo, skal vi tro Synne, gruppens eneste Hallingdøl. Resten av ettermiddagen går med til sightseeing, shopping og kontakt med omverden. Dagens motto:  "Enten blir det bedre, eller så går det over ! "

Takk for skiftet

- Ruben

Tirsdag 16.April

Ny dag, nye muligheter. Stod opp kl 04:00 gjekk rett til flyplassen og veldig klar for å komma oss vekk. Det gjekk relativt smertefritt for seg og vi kom oss til det første flyet. Før nok eit slag i trynet kom, Lukla flyplass var stengt pga været, igjen. Ventetiden på rullebanen ble brukt til løsning av diverse verdens problemer, mens andre drev med yoga. Etter ca en time fikk vi beskjed om å gå inn igjen på flyet. Applausen sto i taket, og vi var klar for å ta av. I det flyet skulle ta av på rullebanen, kom security’s folkene løpende mot flyet og vi måtte igjen svinge av rullebanen. Nå ble tålmodigheten virkelig satt på prøve. Heldigvis ble det bare venting i ca 15 minutter før flyet tok av og vi var endelig på vei til Lukla. Det var selvsagt en stor opplevelse for oss alle å lande på Lukla. Vi spiste en god lunsj på Lukla AirPort, før vi satte i gang med den 16 dagers lange gåturen. Stemningen i gruppen var på topp, og det kan merkes at vi alle har blitt en sammensveiset liten familie. Der samtale temaene skiftet mellom alt fra avføringsmønster (farge og konsistens) til hvordan ivareta rhododendor blomster på best mulig måte. Oddyen er storfornøyd over å ha fått til solgt noen paller med kål innimellom den dårlige telefondekningen gjennom Khumudalen. Stakkars Kari sliter fortsatt med formen. Vi er veldig imponert over pågangsmotet og hvor lite hun klager, tross feber og mye hoste. Vi krysser fingrene for deg og håper på at formen kommer seg. De lokale guidende er helt fantastiske. Vi gleder oss til ferden videre.

Mandag 15.April

Då var dagen endelig kome, dagen der den virkelige turen skulle starta. Himalaya eventyret. Me starta dagen trøtte i trynet kl 01:30. Motivasjonen var at me kunne sove på bilturen til ingenmannsland, men det var det bare å glømma. Det føltes som bilen løftet seg fleire meter i kvar sving, samtidig som sjåføren stod på fløyten. Når vegen var litt bedre og me nesten sovna, toppet det seg med at sjåføren tok på lokal Nepalsk musikk som duret over høgtalerne. Alle var forventningsfull og håpefulle når me ankom flyplassen. Trur samtlige var glad for at denna bilturen var over. Lite visste me at alle dei hundre andre som var på flyplassen hadde og fått beskjed om at dei skulle ta «first flight”, i tillegg til at det var etterdønninger frå flyulykken i Lukla dagen før. Timane gjekk, og lite skjedde. Kvar gong det var framgang i prosessen ble vi glade. Etter mye venting fikk vi komme gjennom sikkerhetskontrollen og da følte vi at det ble sving på sakene. Men nei. Me satt i en innhegning, i ca hundre varmegrader og ventet. Så fikk vi komme gjennom, gå ombord på flyet, propellen startet og livet var på topp. Gleden var kortvarig da alt stoppet opp etter noen få sekunder og vi fikk kontrabeskjed. «Stengt på uvisst tid pga været». Vi gikk erfart det vi vil kalle VM i venting. Ni timer senere, etter flere liter med svette, tappet for energi, sultne (og noen surere enn andre) fikk vi den endelige beskjed om det dessverre ikke ble avreise i dag. Da ble det avgårde med den lokale taxien, og hotellrom rett i nærheten.

- Hege og May-Linn

Søndag 14.April

Siste dag med avslapping før det braker løs med fjelltur. Dagen har gått med til endå litt meir shopping, god lunsj og pakking. No er me klar for avreise til Lukla i natt kl 03.00! Me gleder oss til å komma i gang.

PS: vi er imponert over tapre Kari som sliter med virus i kroppen! Me krysser fingrer og tær for at formen kommer seg! Du er rå??

Vi blogges......
Mvh May-Linn og Hege

Lørdag 13.April

Kom til Kathmandu i dag tidlig. Dagen har gått med til mat, store mengder snop (for enkelte) og innkjøp av suvenir og diverse utstyr. I tillegg har vår alles Ketil blitt beef (les; muskuløs) og fått vist seg fram etter hard opptrening i vinter. Dagen blei avslutta på ein restaurant med nydelig mat. Oddyen klinka til med å spanta champis på gjengen då det var Nepalsk nyttårsaften og me gjekk herved inn i år 2076?

Fredag 12.April

Hei igjen, Bloggen !

Då har da allerede gått 9 lange mnd siden sist me blogga. Fortvil ikkje, me er tilbake. Ein del av Elbrus gjengen har kjørt ein liten reuniontur etter braksuksessen i fjor! Me har vore så heldig å fått tre nye tilskudd i gjengen, som har etter eit døgn glidd rett inn i galskapen. Oddyen (May-Linn sin pappa og vandrende pengepung), Ruben (ein kul kompis av Haavard) og Synne (ei super hyggelig fjellgeit frå Geilo) gjør gjengen komplett!

Det siste døgnet har vore travelt på reis, der me nesten mista flyet frå Oslo pga noen på død og liv måtte ha påfyll av snus.

NAMASTE!

"Namaste" blir nytta som helsing i Nepal. Det tyder "Eg helsar guden i deg".

Så er det tid for vårens store Himalayaeventyr! Kari, Linda, Jan Erik, Ketil, Hege, May-Linn, Oddvar, Synne og Ruben flyr 12. april i retning Kathmandu, hovedstaden i det vesle fjellandet Nepal - og for dei fleste også "hovedstaden" i Himalaya.

Saman med turledar Haavard skal dei dei neste vekene vandra gjennom den myteomspunnede Khumbudalen heilt opp til Everest Base Camp og Kala Pattar. Dette er sherpaene sin dal, her lever dei sitt enkle liv basert på skrint jordbruk, handel og turisme. Men til tross for tøffe naturgitte forhold er dei overraskande lykkelege, det er i alle fall få folkeslag som smiler og ler like mykje som sherpaene. Etter at dei har besøkt Everest Base Camp skal dei gjera eit forsøk på Lobuche East. Eit fjell som ragar heile 6119 moh, men som i desse omgivelsane likevel blir eit "lite" fjell - fordi dei nærmaste naboane heiter blant anna Mount Everest og Lhotse...

Men Lobuche East er likevel ingen sundagstur. Det er ein bratt og skarp topp der du ikkje må lida av utprega høgdeskrekk. Det er fleire bratte og utsatte parti på veg oppover mot toppen. Eit ekte Himalaya-fjell der sherpaer hjeper deg til topps, akkurat som på ekspedisjonane på dei aller høgaste fjella i verda altså. Her får du førstehånds kjennskap til kva Himalaya-klatring dreiar seg om, om enn i litt lågare høgder. Fleire av sherpaene våre har stått mange gonger på toppen av Mount Everest!

På denne sida legg me ut oppdateringar frå turen. Ikkje forvent oppdateringar kvar dag, men me satsar på å få oppdatert alle heime med eit par dagars mellomrom.

Les alt om dagsprogrammet for turen her

Legg gjerne igjen ei helsing til deltakarane i gjesteboka

(Bile frå tidlegare turar. Foto: Knut Horvei og Jarle Trå)

DAGBOK EVEREST BASE CAMP / LOBUCHE EAST 2018

FREDAG 9. NOVEMBER

Takk til Loben, Buddhi, Santos, Tha, Madam, Sangbu, Jangbu og til hele Crewet. Fantastisk gjeng! Takk til det norske reisefølget. Sosial kompetanse, kløkt, omsorg, humor, glede, innsatsvilje... en fantastisk tur folkens! Takk/Donnebatt/Tudje. Takk til dagboksjef og kone Elin også. Du gjør alltid en solid jobb. Gjengen på vei til flyplassen. Ta godt i mot de folkens! Helitur m Loben 06 30 i morgen m Loben. Rock & Roll! Så vennebesøk i helgen, før jeg er i Bergen tirsdag morgen. Skal bli kjekt å se Elin & Felix igjen. Takk til dere dagboklesere også.

1109 3

ONSDAG 7. NOVEMBER

Her kommer definitivt siste dagbok fra tindebestigerne som nå er vel nede i Kathmandu? Middag hadde de hatt da jeg snakket med Haavard, og det antas at det ble en tidlig kveld. Det tar nok noen dager å ‘hente seg inn i gjen etter en tøff og opplevelsesrik tur? Uansett er det sightseeing på programmet i morgen.

Rapport fra guiden:«Fly fra Lukla! Var i Kathmandu 07 20! Alt gikk på skinner. Fritt program i dag. Herlig det. Middag klokken 19 på Third Eye - fingermat m inspirasjon fra India. Noen bilder fra dagen så langt. Noen flere etter middag»

Velkommen hjem til Norge lørdag? ??

TYSDAG 6. NOVEMBER

Alle er i Lukla i dag og skal ta flyet fra Tenzig-Hillary flyplass  i morgen tidlig. Den ligger på 2.860 moh og er en av de høyest beliggende i verden ?✈️

Haavard:«Siste dagbok fra fjellet. Takk til JobYokene!(Oksene) og Crew. Evig takksam. Kathmandu i morgen..»

«Ove tok den røde. Ikke den gule. Vi vet hva det betyr... vi koser oss. Barbershop, kafé, soving... festmiddag i kveld m utdeling av tips, utstyr, taler aso »

1106 3

MÅNDAG 5. NOVEMBER

Hei Jarle, Alle er i Lodge i Monjo og skal gå siste etappe til Lukla i morgen. De har første fly til Kathmandu ✈️

Haavard skriver: På gjensyn Himalaya. I dag alternative bilder. Magiske timer/metre fra Pangboche - Monjo

SUNDAG 4. NOVEMBER

Tindebestigerne har det fint i Kumbudalen. Ama Dablam ruver i bakgrunnen⛰ Verdens vakreste BC & fjell.

’Say no more’! ☀️

1104 4

LAURDAG 3. NOVEMBER

Alle vel  framme i Pangboche. De startet dagen i BC på 5.170 moh, og er glade for å komme ned til tykk luft på 3.990 moh.

Gjengen brukte lang tid på etappen i dag, og kunne nyte det flotte været og den vakre naturen. Slitne er de nok etter  det vellykkede   toppstøtet også.

Noen bilder fra turen i dag. Bildene fra toppstøtet på Loboche East kommer etter hvert.

I morgen går turen til Ama Dablam BC. En flott. etappe ved foten av ‘Verdens vakreste fjell’ ☀️

1102 8

1102 3

(Bilete over: Guri Anne Hansen)

(Bilete under: Haavard Gjerdset)

1103h 1

FREDAG 2. NOVEMBER

10:35

Alle er trygt nede i leiren att! Are og Henning måtte snu før toppen, ellers alle opp. Alt står bra til med alle. Fantastisk innsats!

10:25

Haavard nå: alle samlet ved starten på isen og det har vært en perfekt dag??? Startet i bare 4 minus og det var nesten ikke vind. Varmt og godt !☀️ Så falt satellitten ut og jeg fikk bare mef at Henning hadde for store sko ..  Antall på toppen vet jeg ikke på nå.

Hilsen Elin

09:00

Dei har vore på toppen!

Haavard ringte Elin for kort tid sidan og toppstøtet har vore svært vellykka. Dei var då såvidt starta på turen ned att, så det er fortsatt nokre timar til dei er nede i leiren. To hadde snudd litt før toppen mens resten var heilt opp (litt usikkert pga. dårleg satellitt-telefon-linje....). Reknar med me får ei oppdatering om nokre timar når dei er nede att.

Men det er allereie grunn til å gratulere gjengen! Lobuche East er eit verkeleg stort fjell. Fantastisk innsats av gjengen vår i natt, og av Haavard og vår dyktige sherpaer, Chimjung, Pema, Bir Kaji og Sangbu.

- Jarle.

TORSDAG 1. NOVEMBER

Haavard ringte via satellitt telefon i dag kl 9:30. Da var alle kommet opp til High Camp.

Toppstøtet skjer i natt. En gruppe starter kl 2 og neste kl 3. Nå starter den virkelig harde styrkeprøven ?

Vi kan ikke forvente at Haavard ringer fra toppen, men han vil gi beskjed når alle er nede og ferdig med den is- og snø-belagte  den av fjellet.

Da krysser vi fingrene og ønsker hver og en: "LYKKE TIL"!

Hilsen Elin

ONSDAG 31. OKTOBER

La meg rydde opp med en gang angående hvor turen til tindebestigerne gikk i går tirsdag ??: Turen gikk til Everest Base Camp og alle var med ?

Snakket med Haavard kl 11:30 norsk tid i dag, og han fortalte om en vellykket tur til Kala Patar. I dag nådde de 5.555 m.o.h. De startet kl 7 i dag tidlig, så det ble mye sol!  Alle med og alle er ‘happy’ med å nå denne høyden og nyte utsikten ⛰☀️

Buddy, den lokale nepalske guiden var som vanlig i strålende humør og er helt fantastisk å være på tur med. Han var veldig fornøyd med at alle gikk til Everest BC og Kala Patar ?

Gjengen var nede igjen i Loboche, spiste lunsj og krøp trøtte ned i soveposene. I morgen går de opp til Loboche High Camp. Det forventes å ta 4 timer, så de kommer nok dit til lunsj.

Her skal stegjern tilpasses og alt utstyr gjøres klart for toppstøtet som skal starte kl 3 a.m natt til fredag. Det er antatt ikke dekning på mobil eller nett, så da er det bare å vente på at guiden ringer og rapporterer fra satelitt telefonen. Nå blir det virkelig spennene ?

Vi ønsker dere alle lykke til oppover mot toppen på Loboche East, som ruver 6.161 m.o.h ???

TYSDAG 30. OKTOBER

I dag er det ein stor dag i Khumbudalen... Tone fyller 50 år ved foten av Everest - ein kan vel ikkje få flottare omgivelsar for å feire ein så stor dag. Ruth og John Ove ønsker til lykke med den store dagen!

- Jarle

Gjengen akklimatiserer godt, og ‘langt over snittet’. De er i Gorak Shep og 5.150 m.o.h. Fra lodgen tar det ca. 4 timer inn til Everest BC (5.300 moh). Planen er at de trekker dit i morgen.

Men, det må sies at nå er det flere som merker høyden. Appetitten ‘daler litt’ og trykket i hodet merkes. Det er som forventet i 5000 m.o.h.

Værgudene er på deres side fortsatt, og utsikten er fantastisk mot alle de høye og vakre snødekte fjellene i Himalaya.

Torsdag skal Kala Patar på 5.545 moh. bestiges. Bedre utsikt mot brefallet på Mt. Everest, verdens høyeste fjell, er nesten ikke mulig ?.. her kommer det nok flotte bilder de neste dagene fra BC og Kala Pattar⛰??

Gratulerer med 50-årsdagen til Tone!
Dagen ble feiret med kake??! God tur videre! ?

1030 9

MÅNDAG 29 OKTOBER

Haavard og gruppa er i Loboche på Oxygen Lodge. Alle er i god form, og som bildet viser er det strålende sol ☀️Høyden er 4.950 moh. så det blir kaldere. Bildet er fra Khumbu Glacier, og med Cholatse i bakgrunnen.

1029

SUNDAG 28. OKTOBER

1028 181028 181028 181028 181028 181028 181028 181028 181028 181028 181028 181028 181028 181028 181028 181028 181028 181028 18

LAURDAG 27. OKTOBER

Vi har nå etablert oss på ca 4400 moh og blir på denne høyden i 3 døgn for optimal akklimatisering. Dagens tur går til Chukkung som ligger ca 350 meter høyere, dette er både en del av tilvenning til høyden samt at vi skal leie en del utstyr der. Vi trenger blant annet stegjern, klatresele, hjelm, rapellåtter og jumar for å nevne noe, den dagen Lobuche East skal bestiges.

Dagens økt er ikke så lang så vi starter i 8-tiden, strålende solskinn men litt kjølig vind som trekker opp over dalen.

På veien innover møter vi en flokk Jak okser som beiter og vi tar en liten pause for å ta noen bilder, drikke og nyte omgivelsene.

Vi har Lhotse (8516 moh) på venstre side (nordøst), fremdeles Ama Dablam (6856) på høyre side (sydøst), Island Peak (6189) omtrent rett frem på hele turen innover dalen.Lenger østover skimtes fjellet Makalu (8463) som er verdens femte høyeste fjelltopp.

Dagens flotteste skue ble nok møtet med Khanglemo, Himalaya sitt vakre ansikt, en utrolig flott og bratt isbre ved Chukkung. Vi får servert te, setter oss i le for vinden og koser oss i solen som varmer omtrent som på en sommerdag på stranden ?

Vi leier som nevnt noe utstyr og spiser lunch før vi setter kursen tilbake samme vei ned mot Dingboche igjen.

Gruppen er i bemerkelsesverdig god form mtp at vi nå er godt over 4000 moh, et resultat av god akklimatisering så langt. I morgen blir det testing og tilpassing av utstyr.

1027 3

Himalaya sitt vakre ansikt, Khanglemo isbreen lever opp til sitt navn, et fantastisk flott skue på vei til Chukkung ?

1027 2

Vi passerer et par elver og små bruer, det har vært kaldt i løpet av natten og det ligger en del is langs elevsiden. Lhotse sees i bakgrunnen 8516 moh.

1027 3

Fremme på Chukkung 4750 moh, vi har gått i ca to og en halv time med litt kjølig vind.Vi får servert sitron- og ingefærte og i ly for vinden varmer solen omtrent som på en varm sommerdag ?

(Foto over: Ove Sanna)

(Foto under: Haavard Gjerdset)

1027h 1

Maskoten vår på lodgen i Dingboche: Dolma Sherpa. Med Gudfar Haavard

1027h 2

FREDAG 26. OKTOBER

Vi starter dagen med å se opp til Mount Everest som gradvis blir opplyst av morgensolen. Litt spesielt fordi vi fremdeles har det ganske mørkt nede i dalen. Dagens økt blir i hovedsak en transport etappe mot Dingboche, men med mange flotte naturopplevelser på veien. Vi starter etappen med et besøk på Nonneklosteret i Deboche som ble hardt rammet av jordskjelvet i 2015. Mye flott natur og vi passerer Pangboche og senere verdens høyest beliggende skog, rett på nedsiden av Ama Dablam. Vi spiser lunch på Shomare, passerer 4000 høydemeter og etter en stund kommer vi til et flott slettelandskap. De fleste merker høyden og at luften nå er "tynnere" enn vanlig, vi tar nødvendig hensyn og går relativt sakte. På slutten av etappen får vi se turens store mål for første gang, Lobuche East, fjellet ruver mer i landskapet enn de fleste hadde sett for seg. Etter ca 6 timer når vi dagens mål Dingboche og stedets vakre hvite "Stupa".

1026 1

Klokken er halv seks og vi tar en titt ut av soveroms vinduet, Mount Everest har fått en gyllen farge og blinker i det fjerne om trent som et Soria Moria slott.

1026 2

Er man glad i høyfjellet så er dette stedet å være ?

I Nepal er man glad i hengebruer, her passerer gruppen en av dem tidlig på dagens økt.

1026 4

Fremme ved dagens mål, Dingboche ca 4400 moh, Lhotse til venstre og litt lenger bak til høyre kan vi skimte Island Peak.

1026 2

Her ser gruppen over til verden høyest beliggende skog ca 4100 moh.

1026 6

Her ser vi Lobuche for første gang på turen, høyere og mer markant enn det fleste hadde sett for seg ?

(Foto over: Ove Sanna)

(Foto under: Haavard Gjerdset)

1026h 2

TORSDAG 25. OKTOBER

Etter 2 netter i Namche Bazar og akklimatisering på 3400 moh går dagens etappe til Deboche på ca 3700 moh. Vi starter i ca halv åtte tiden i et strålende flott vær og beveger oss opp i fra Namche i rolig tempo. Haavard er nøye med å holde tempo nede, at vi får i oss nok væske underveis og tar oss tid til å nyte utsikten langs ruten. Et av høydepunktene er pausen på Ama Dablam view point hvor vi koser oss i solen og utsikten til verden  vakreste fjell ?

Ruten tar oss videre ned mot elven, som sees på ett av bildene, som passeres på en av Nepal mange hengebruer. Her inntar vi dagens lunch før vi begir oss opp den lange stigningen mot klosteret Tengboche i meget rolig tempo. Vel fremme på det vakre klosteret nyter vi nok en gang utsikten til Everest og Lhotse mellom det tynne skydekket. Vi tar oss tid til et lite besøk inne på klosteret før ferden går videre gjennom en utrolig skog av rododendron  "trær" på vei er til Deboche, hvor vi skal overnatte på ca 3700 moh. I morgen går vi videre til Dingboche på ca 4400 moh.

1025 3

Nå er vi klare til å forlate Namche etter to fine dager her og begi oss lengre inn i fjellheimen.

Mange grupper på vei mot Everest i et fantastisk vær denne morgenen.

Vi tar en velfortjent pause og nyter utsikten til Amadablam.

1025 5

Stiene slynger seg langs fjellsidene, mange personer på vei inn/ut fra fjellområdene og Jakokser som frakter varer passeres ofte på smale områder.

Fremme på Thyangche klosteret, vi har nå gått i ca seks og en halv time med innlagte pauser. Den siste stigningen på ca 500 høydemeter gikk i meget rolig tempo.

1025 6

Everest og Lhotse ruver majestetisk ut av skydekket.

1025 7

Høye fjell og dype dager, dagens mål er fjellryggen midt på bildet hvor klosteret Tengboche ligger og deretter Deboche.

ONSDAG 24. OKTOBER

I dag hadde vi aklimatiseringsdag i Namche. Heldigvis voknet vi opp til et aldeles fantastisk vær. Vi fikk virkelig sett hvor vakkert det er ?. Haavard hadde lagt opp til en nydelig rundtur opp til Bla Everst view point. Et fantastisk skue møtte oss med flotte fjell på rad og rekke. Everest, Lotse og ikke minst Ama Dablam. Det var så vakkert at selv Ove måtte ta til tårene. ?? På returen stakk vi innom Pappa Pemba som var Arne Ness sin klatresherpa på den norske Everest ekspedisjonene i 1985. Han fortalte om den suksessfulle ekspedisjonen og litt om sherpaene sin stolte historie. Herlig dag ?

- Guri Anne

1024 6

Vakkert skue i Namche ?

Flotte dyr disse Yak oksene.

1024 5

Fotomotiver overalt.

Fornøyde damer med fantastiske fjell som Everest, Lotse og Ama Dablam i bakgrunnen. Vakkert ?

Yakokse i sitt rette element med sherpaene sitt hellige fjell i bakgrunnen.

1024 6

Lagbilde av en superfornøyd gjeng.

1024 7

Pappa Pemba med sitt barnebarn. Han skrøt veldig av den norske Everest ekspedisjonen fra 1985.
(Foto: Guri Anne Hansen)

TYSDAG 23. OKTOBER

Den tøffeste gjengen på 14 ??var superklare for FJELLET ? etter initial 3 timer i visumkø ? ved ankomst Katmandu, og en dag i Thamel på diverse shopping av de siste nødvendigheter. ???? Svært stor trafikk på flyplassen i Kathmandu og massiv pågang av fly inn til Lukla, gjorde at flytransport inn i fjellet måtte flyttes til en pitteliten flystripe i landsbyen Manthah.

Det ble dermed revelje på hotellet kl 03.15 ?? - og buss fra hotellet kl 04.15 i gårnatt. Etter 4,5 timer med buss på veier med stort sett Ok standard i nepalesisk målestokk, ankom vi flyplassen. Det er utrolig hvor man kan finne en flystripe??- og denne bussturen er nok en busstur som alle vi vil huske med skrekkblanda fryd??. Flyturen med Sita air ???gikk fint, og likedan landinga på Lukla.

Ompakking her og så lunch, før vandringa starta innover Khumbudalen ?❤️. Planen om å nå helt til Monjo, ble endret, da vi ankom Lukla for seint på dagen. Vi overnattet i en forholdsvis ny lodge i Upper Phakding. Gjengen var slitne, men fornøyde etter en natt omtrent uten søvn og en påfølgende lang dag.

Etter en tidlig kveld og god natts søvn, ble vi vekt av hjelperne våre med varm te eller kaffi på senga. ??? Nydelig start på den flotteste dagen og været var tilsvarende flott! Vi startet avgårde på dagens etappe kl 08 - og brukte 8 timer (inkl lunch i Jorsale ) til sherpaenes hovedstad Namche Bazaar på ca 3500 moh og Namche Bazaar Resort. Her er dusjen varm???

Dalen er fylt til randen av turister, bærere, esler, okser-  og nydelige innfødte i skjønn forening. De innfødte er virkelig det mest hjertegode og varme folket man kan møte. ❤️Khumbudalen må oppleves! Her i Namche blir vi i 2 netter for optimal akklimatisering. Vi koser oss på tur - og gleder oss til i morra. Pga lavt skydekke har vi ikke fått kikket på noen av de riktig høye fjellene enda. DET har vi tro på blir i morgen! ❤️

- Tone

1023 6

Gjengen venter på flyavgang.

Klar for take off ??

Byporten til Lukla

1023 6

Tamserku

Masse bruer på vei til Namche

Namche

SUNDAG 21. OKTOBER

Fjellfolket har hatt en fin dag i Kathmandu. Her kommer det noen stemningsbilder. De ligger 3:45 timer forran norsk tid, og er vel snart klar for å sette seg på bussen til en flyplass hvor trafikken ikke er så stor ‘ i luften’ ✈️. En 3 timers kjøretur for så å ta flyet til Lukla.

God tur til Kumbudalen folkens!

1021 1

1021 5

Nye solbriller

1021 4

På Fire and Ice

1021 5

Pusekattene på Hotel Nirvana

LAURDAG 20. OKTOBER

Jeg snakket med Haavard tidligere i dag. Alle er vel etablert på Hotel Nirvana Garden i Thamel. Et herlig sted  hvor man kan nyte svalige kvelder i denne hektiske storbyen ute i hagen med springvann og husker blant palmetrærene og andre eksotiske planter.

Gjengen traff på en av de mange festivaler i Nepal da de landet. Noe som forårsaket 3 timer venting før de kom gjennom passkontrollen? Det var en seig opplevelse i varmen.Det har kommer noen bilder fra reisen, og fra middag på ‘Garden of Joy’.Et veldig koselig sted hvor man får de beste kyllingretter. Ekte nepalsk start på oppholdet.

I morgen blir det god anledning til å utforske Kathmandu etter en god natts søvn.

I formiddag landa dei trygt i Kathmandu, etter ein lang flytur via Doha. Nepal er 3 timar og 45 minutt før oss (det einaste landet i verda som opererer med kvarter i forhold til GMT). Det betyr at dei forhåpentlegvis ikkje merkar så mykje til jetlag, og det er bra - for det er ein god del ting og tang som skal ordnast i Kathmandu før dei flyr opp til Lukla og Khumbudalen på måndag. Dei får no oppleve det yrande livet i Thamel, "gamlebyen" i Kathmandu - der det kryr av sykkeldrosjer, råkøyrande motorsyklistar og ein og annan bil som utruleg nok klarar å sno seg rundt i dei tronge gatene.

IMG 8007

KLAR FOR HIMALAYA!

På fredag startar haustens store Himalaya-eventyr. Ein stor gjeng skal vandra inn Khumbudalen og blant anna besøke Everest Base Camp og det fantastiske utsiktspunktet Kala Pattar. Men høgdepunktet på turen er bestigninga av det 6119 meter høge Lobuche East. Eit fjell der du verkeleg får føla litt på kva Himalaya-klatring er. Våre dyktige sherpaer - saman med turledar Haavard Gjerdset - ledar gjengen til topps over dei bratte flankane, der sikring og klatring på faste tau er heilt naudsynt for å nå toppen.

Guri, Tone, Olga, Sergey, Ingvar, Lars Kåre, Are, Irvin, Henning, Ole Johan, Ove, Rune Harald, og Guri Anne har gleda seg lenge til den spektakulære bestigninga av "Everests nabo" - men møtet med kulturen og menneska i dei dramatiske dalane i Himalaya vil heilt sikkert gjera like mykje inntrykk som naturen.

Les alt om dagsprogrammet og andre detaljar om turen her.

Legg gjerne igjen ei helsing til deltakarane i gjesteboka.

Bilete frå tidlegare turar (Foto: Knut Horvei, Brynjulv Eide og Jarle Trå)

Nyheitsbrev

Registrer epost-adressa di her for å motta nyheitsbrev med jamne mellomrom.