DAGBOK INKA TRAIL 13. - 25. sepTEMBER 2016

SØNDAG 25. SEPTEMBER

Lima og hjemreise

Det ble tid til en liten sightseeing i Lima siste dagen. En by med mange uttrykk. Bygningene i downtown er sterkt preget av den spanske kolonitiden, mens det på sjøsiden i Miraflores reises det ene moderne bygget etter det andre.

I skrivende stund er gjengen samlet på flyplassen i Amsterdam. Litt ute av rytme etter nattens flyvning, men blide og fornøyde etter flotte dager i Peru. Dette landet har mye å by på. Opplevelsene har stått i kø, men vi er temmelig samstemte om høydepunktet. Etter fire dager på Inkatrail ble den delen avsluttet med en tur opp på Wayna Pichu. Å se Macchu Pichu fra denne toppen var og blir ubeskrivelig. Anbefales.

Opplegget fra Jarle har fungert prikkfritt hele veien. Kvaliteten på de lokale samarbeidspartnerne var upåklagelig. Vi anbefaler alle å oppleve denne turen, og det er ingen vits i å utsette avreisen. Det er bare å sende en e-post til Jarle, så er eventyret igang.

Takk til alle dere hjemme som har fulgt reisebrevet.

Peru 6

Peru 1

LØRDAG 24. SEPTEMBER

Tampobata river og jungel

En ny flytur, og vel fremme i Puerto Maldonado blir vi fort klar over at vi er i en annen klimasone. Nå blir det noen dager med 35-40 grader og ca 90% luftfuktighet.
Fra Puerto Maldonado tar vi oss videre med buss og elvebåt til lodgen. Vi når akkurat tidsnok frem til å ta en tur i utkikkstårnet for å speide etter fuglelivet. Utrolig å stå her over tretoppene (ca 40m), og se blant annet papegøyer fly i sine naturlige omgivelser.
Neste morgen er det tidlig opp. Klokka er ikke mer enn 04 når alarmen ringer. I dag skal vi videre opp elva og til en innsjø for å sjekke dyrelivet på morgenkvisten. Innsjøen ligger speilblank i morgentimene. Vi padler rundt i en katamaranliknende farkost og det ene nye bekjentskapet etter det andre dukker opp. Langt borte ser vi krusning på vannspeilet. Anacondaen....? Denne gangen var det oterne som kom. De er ute på morgenjakten. De passerer oss på stor avstand, så vi legger oss til og venter i håp om at de kommer tilbake. Ventetiden slås i hjel med å fiske piraiha. Omtrent som å fiske makrell, ville vel en Sørlending sagt, men likevel moro å få denne myteomspunnende fisken ombord. Myteomspunnet ja... Spansken min er begrenset, men jeg kan ikke unngå å overhøre to av de lokale guidene. De snakker lavt sammen, det gestikuleres med store bevegelser, og innimellom et ord jeg forstår - anaconda. Om de forteller en historie fra forfedrene eller gjennomgår katamaranens sikkerhetsinnstruks i tilfelle angrep, klarer jeg ikke å få tak i.
Oterne er på retur. Vi kommer oss nærmere og får et fantastisk skue når de fanger fisk og tar fangsten med på land. Tid for retur og det padles stille mot land. Hvor mye klarer en anaconda å gape over? Vil vi klare å dra Kjell ut av gapet? Jeg konkluderer med at vi er temmelig forsvarsløse, spesielt etter at Per ble fratatt macheten sin på flyplassen i Cusco ( les lommekniv med 2,5 cm blad). Det kommer til å bli en kamp på bare nevene.

Tilbake på lodgen blir det tid til en liten papegøyesafari resten av formiddagen. Utrolig hva man rekker når man står tidlig opp ?.

Ettermiddagen og kvelden benyttes til en 3 timers fottur i jungelen. Tarantellhuler undersøkes, og flere hårete krabater lokkes frem. Mørket faller etterhvert på, og der skjer fort på disse breddegrader. Siste timen av turen skjer med hodelykt i stummende mørke. Guiden lyser inn i store hule trestammer, snur seg mot oss og konkluderer, "No panter today". Jeg hadde fortrengt tanken på anacondaen. Nå var det et nytt element å ta stilling til. Her gikk vi på rekke og rad med hver vår hodelykt. Jeg satset på at vi kunne bli oppfattet som store versjoner av ildfluer, eller blinklysfluer som Helge hevder er det riktige navnet. I det fjerne skimtes lysene på lodgen. Vi har overlevd nok en gang, og feirer med en hyggelig middag på kvelden.
Dagen etter er det retur til Puerto Maldonado og flytur til Lima, og inneholder ikke noe mer spennende enn at vi støtte på et fint like eksemplar av boa constrictor....

Peru-4

Peru-3

Peru-5

Peru-7

ONSDAG 21. SEPTEMBER

Inkatrail 17-20.sept

Da var vi vel tilbake etter fantastiske dager på Inkatrail. For en opplevelse! Med unntak av et par timer med regn og torden, har været vært flott hele veien.
Langs hele ruta har vi støtt på den ene inkaruinen etter den andre. Vår guide Jose hat overført oss med historie, og det har vært utrolig interessant. Formen har vært fin hos alle, selv om mengde søvn har vært veldig varierende. Humøret har vært upåklagelig hele veien, latteren og mer eller mindre velmenende kommentarer sitter løst hos denne gjengen.
Machu Pichu var et imponerende skue, spesielt sett fra toppen Wayna Pichu. Spenningen var til å ta og føle på i gjengen da vi startet turen opp. Det var luftig og anstrengende, men absolutt verdt strevet.
Togturen tilbake mot Cusco ble en artig avslutning på denne delen av reisen. Raymond og Kjell ble sittende rett overfor noen hyggelige unge damer fra Brasil. Den ene av dem klarte veldig tidlig å spørre om Kjell var faren til Raymond, og da var praten i gang. Raymond fortsetter nå reisen videre, bestiller det han ønsker seg og sier bare at pappa betaler.
Akkurat nå sitter vi på flyplassen i Cusco, klar for flyet til Puerto Maldonado. I løpet av ettermiddagen er vi på vei ut i Amazonas og til nye inntrykk.
Vi er tilbake med oppdatering så snart vi har dekning.

DSC 0193

IMG 20160916 092545

IMG 20160920 112121

FREDAG 16. SEPTEMBER

Sacred Vally

Sola skinner, hodepinen er helt borte, noen har litt merkelige drømmer, og de fleste sover opptil flere ganger om natten. Formen er fin, humøret er på topp, og som Per sier: Lykken står den kjekke bi! I mangel av kritiske kilder (ihvertfall som snakker norsk) så går vi lykkelige dager i møte.
Vi tok en dagstur ut til flere severdigheter i Sacred Vally i dag, og der ble også tid til hike i fjellene. Høydepunktet på dagen var utvilsomt landsbybesøket hvor gutta fikk grundig innføring i vasking, spinning, farging m.m. av alpakkaull. Etter innføring var det tid for handel. Kona på bruket tok raskt regien både på hva vi måtte handle, og til hvilken pris. Sjenerte nordmenn tar litt tid å få på gang, så pruting ble overlatt til de lokale. Jeg tror alle var fornøyd med handelen, men hvem som ler lengst vites ikke. Per er kjent for å være en mann med viljestyrke, og var fast bestemt på å gå tomhendt fra veveriet, men vel tilbake i bussen måtte han bare erkjenne at der ble nok en suvenir til hjemmet.
I morgen starter det vi nok har sett mest frem til, turen på Inkatrail. Prøvepakking pågår for fullt i kveld.
Vi blir nok noen dager uten dekning, så det blir et lite opphold i reisebrevet, men kommer sterkt tilbake med skildringer fra Inkatrail.

Dagens funfact: formen på Sacred Vally og Melkeveien stemmer overens - ifølge Inca-folket. De tror på en forbindelse mellom jorden og de utenomjordiske. Alt henger sammen!

Mvh
Knut

DSC 0169

DSC 0170

DSC 0172

DSC 0174

TORSDAG 15. SEPTEMBER

Qorikancha og Sacsaywaman

Ny dag og masse nye inntrykk. Vi lar oss stadig overraske over hva denne byen og området har å by på. Eller, for å si det som Kjell - det er jo bare helt fantastisk.
Qorikancha, eller den gyldne gårdsplass, var et imponerende skue, selv om det ikke lenger er dekket av gull. Dette var et av de rikeste templene i inkariket. Steinarbeidet som er utført her får selv de flotteste hagemurer hjemme til å se ut som ei steinrøys.

Senere tok vi en tur ut av byen og opp på en høyde for å beskue ruinene av Sacsaywaman. Et festningsverk, men også et sted for religiøse handlinger. Opprinnelig et område på ca 6 mål. Flere skoleklasser hadde utflukt her i dag og øvde på fremføring av ritualer fra Inkaperioden. Flott dans, musikk og kamprop gav en ekstra dimensjon til besøket.
Så var det dette med ord og uttale da. Hvordan huske navn på steder vi har vært. For Sacsaywaman kom Tito med det geniale tipset om bare å huske på "sexy woman". Det var umiddelbart flere i reisefølget som så for seg at det kunne bli en utfordring å ringe hjem og fortelle at man i dag hadde besteget og nytt utsikten fra "sexy woman".

Dagens funfact: Katedralen i Cusco har et maleri Jesu siste måltid, og måltidet består blant annet av grillet marsvin. Godt eksempel på lokal tilpasning av maleren....

ONSDAG 14. SEPTEMBER

Dagen i dag startet med en tidlig flytur til Cusco. Nok en dag med nydelig flyvær. For en som er litt over middels interessert i snøkledde fjelltopper, gitt en time alt for fort. Hovedmål for dagen har vært å få en god start på akklimatiseringen. Gå rolig, drikke mye vann og kjenne på at pulsen slår litt ekstra. Noen har fått kjenne på litt hodepine, men formen er generelt bra hos alle i gruppen. Vi lar oss overveldende av den rike kulturen og historien til området. Vår guide Tito, sørger for at alt går på skinner, og deler villig vekk av sin kunnskap.
Dagens funfact: det finnes over 3000 sorter poteter i landet.

TIRSDAG 13. SEPTEMBER

Etter drøye 24 timer på reise, er vi nå fremme på hotellet i Lima. Det var flott flyvær over Sør-Amerika i dag, så det ble god tid til å studere Amazonas og Andesfjellene. Det er et stort og innholdsrikt kontinent vi nå skal få se en liten bit av. I morgen er det tidlig avreise for fly til Cusco, og eventyret startet for alvor. Alle turdeltakere er i fin form og latteren sitter løst. Blir spennende å se om den trenden fortsetter når vi lander på 3500 moh i morgen.

Mvh
Knut Berg Bentsen

KLAR FOR PERU

Vennegjengen Knut, Per Martin, Raymond, Kjell Tore og Helge flyr på tirsdag til Peru for å starte sitt store Sør-Amerika eventyr. Tito er klar for å vise dei det utruleg varierte landet sitt som han er så glad i og så stolt av.

På denne sida kan du følga med kva som skjer på turen.

Dei skal gjennomføra deler av turen som skissert her (Lima - Cusco - Inka Trail - Machu Picchu - Amazonasjungelen - Lima)

Legg gjerne igjen ei helsing til deltakarane i gjesteboka.